BlogSoorten yoga & achtergrond

Bikram yoga, iets voor jou?

posted by Rosalie van den Boogaard

Bikram yoga is een yoga soort waarbij je de yogahoudingen (asana’s) uitvoert in een verwarmde ruimte. De temperatuur in de ruimte varieert van de 35-40 graden en de luchtvochtigheid is hoog (maar niet zo hoog als in een Turks-stoombad). Lekker warm dus! De warmte zorgt dat je spieren soepel worden, waarbij je fijn kan bewegen. Let wel op dat je de asana’s altijd met aandacht en binnen jou grenzen uitvoert. Er worden tijdens de les allemaal stappen geboden dus bouw het rustig op met beleid. Bikram is dus leuk voor beginners en gevorderden!

Door de warmte stimuleer je verder de bloedsomloop, je hart gaat sneller kloppen en je gaat aardig zweten. Omdat je veel vocht verliest is het goed om voor en na de les water te drinken, maar liever niet tijdens de les, waarom lees je hier. Dit voelt als een detox, maar de effecten daarvan zijn nooit bewezen. Desalniettemin kan het wel erg lekker voelen.

Hoe ziet een Bikram les eruit?

Een les duurt 90 minuten daarin voer je 26 asana’s uit en 2 ademhalingsoefeningen. Alles in een vaste volgorde en je herhaalt de asana’s 2 keer. Iedere asana is een voorbereiding op de volgende asana. De Zonnegroet, (een vast volgorde asana’s die op de ademhaling wordt uitgevoerd) ontbreekt in de Bikram les, je hoeft je lijf namelijk niet meer op te warmen aan het begin van de les omdat de ruimte verwarmt is. Nu kan je denken, wordt dat niet saai? Steeds dezelfde asana’s. Maar als je vaker gaat zul je zien dat jij verandert in het uitvoeren en dat het meditatief wordt. In de Bikram werkt je onder andere aan concentratie, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, kracht, stabiliteit en ontspanning. Het kan zijn dat je tijdens de les een beetje dizzy wordt, ga dan gewoon even op je matje zitten en sla een asana over. Bikram kun je iedere dag doen, een rustdag is niet nodig.

Wat heb je nodig?

Voor een Bikram les heb je eigenlijk niet veel extra’s nodig. Een yoga-matje, een grote handdoek om op je yoga-mat te leggen. Een kleine handdoek als je na afloop wil douche. Vrouwen dragen een kort broekje en topje, mannen een short.

Na Bikram voel ik me altijd opgewekt, energiek en rustig. Vooral de laatste houding Savasana was voor mij een uitdaging. Maar nu kan ik echt genieten van de welverdiende rust. Als ik naar buiten loopt, de frisse buitenlucht inadem heb ik een sauna- en yogagevoel ineen, ik voel me voldaan!

Vind je het leuk om meer over andere soorten yoga te lezen? Hier nog wat meer.

Namasté

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?