Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
Soorten yoga & achtergrond

Do-In-Zwangerschapsyoga

posted by Marloes Faddegon

Titel: Zwanger in balans * do-in-yoga* Ι Ondertitel: Oefeningen en massage voor tijdens de zwangerschap Ι ISBN: 978 94 013 0149 7 Ι  2014 Uitgeverij Altamira

Je zwangerschap is een bijzondere en spannende periode. Er verandert van alles in je lichaam, wat soms ook vervelende zwangerschapskwaaltjes met zich meebrengt. Ook voel je je kindje telkens meer bewegen en kun je steeds meer contact met hem of haar maken. In deze blog reviewen we het boek ‘Zwanger in balans’ van Lilian Kluivers.

Het boek ‘Zwanger in balans’ is een heel compleet boek en leest tegelijk gemakkelijk door. Het boek is van begin tot eind te lezen of per onderdeel, net waar jij behoefte aan hebt. Het boek is zowel geschikt voor als je tijdens je zwangerschap handvatten wilt hebben om thuis aan yoga te doen als ook voor yogadocenten die zwangerschapsyoga geven.

De yogastroming waarop het boek gebaseerd is is de do-in yoga. Een yogavorm die haar basis vindt in de Oosterse geneeskunde. Lilian Kluivers maakt deze visie heel toegankelijk voor hoe wij gewend zijn in het westen te kijken naar gezondheid en het lichaam. Er wordt een uitleg gegeven over de meridianen en de vijf elementen hout, vuur, aarde, metaal en water. Maar mocht dit te theoretisch zijn voor jou dan kun je je ook concentreren op de hoofdstukken met:

  • Drie oefenprogramma’s van verschillende lengte en intensiteit voor tijdens de verschillende fases van je zwangerschap
  • Massages voor tijdens je zwangerschap en  tijdens de bevalling
  • Oefeningen die geschikt zijn voor tijdens de bevalling
  • Oefeningen voor na de zwangerschap

Het laatstgenoemde onderdeel, over de eerste 16 weken na je bevalling benadrukt ook het belang van voldoende rust nemen. Er wordt ook uitleg gegeven over waarom deze rust langzame opbouw zo van belang zijn voor zowel je jezelf als je pasgeborene. Iets wat we in de westerse denkwijze nog wel eens lijken te vergeten met de nadruk op het snel terugkrijgen van een platte buik via te intensieve en belastende sportprogramma’s voor die eerste periode.

Hieronder een foto uit het boek met een oefening waarbij je met de randen van je voeten over de grond draait, zodat je deze als het ware tegen de grond masseert. Een oefening die helpt minder vocht vast te houden in de voeten en enkels, die ’s ochtends helpt om goed wakker te worden en die ’s avonds juist helpt om tot rust te komen.

Zwanger? Probeer dan ook eens yoga nidra of restorative yoga. Heerlijk om nieuwe energie op te doen en je kindje heel bewust te voelen bewegen in je buik.

“A women in birth is at once her most powerful, and most vulnerable.
But any women who has birthed unhindered understands that we are stronger than we know.”
A-Marcie Macari-

Misschien ook leuk?