Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
Soorten yoga & achtergrond

Een vurige zomer

posted by Marloes Faddegon

21 juni is volgens de Chinese geneeskunde het hoogtepunt van de zomer. Het seizoen waarin de natuur volop bloeit en het rode vuurelement centraal staat. Licht en warmte hebben alles geopend en ook in ons lichaam voelen we een naar buiten gerichte energie, die rustiger is dan de explosieve energie in de lente. Een energie van compassie en genot, verbonden aan de meridianen van het hart (yin) en de dunne darm (yang). De kleur rood hoort bij het vuurelement van de zomer.

1. Emoties

De emotie vreugde staat centraal in de zomer. Bij een disbalans in het lichaam kan lichamelijke moeheid zich in dit seizoen juist sneller uiten in de emoties verdriet en frustratie.

Wat is jouw top drie van vreugdevolle activiteiten in de zomer? Wat dacht je van buiten yoga, een fietstocht met onderweg een picknick vol thuisgemaakte hapjes of zwemmen in open water?

2. Yoga

(Supta) baddha konassana is een houding voor extra ondersteuning aan de hart- en dunne darm meridianen.

 

3. Voeding voor vreugde

De kleur rood en de smaak bitter horen bij het vuurelement. Als je dit weet kun je gemakkelijker bedenken welke voeding de hart- en dunne darm meridianen ondersteunen en je energieniveau daarmee optimaliseren. Denk aan witlof, tomaten, aardbeien, olijven, rode biet, andijvie, grapefruit, vlierbessen, geitenkaas, groene thee, frambozen, etc.

Het voordeel van bittere voeding is dat het de galblaas ontspant. Deze brengt daardoor gemakkelijker voldoende gal naar de darmen. Hiermee wordt de spijsvertering in het darmstelsel op gang gebracht. En een goede spijsvertering is op haar beurt weer nodig om je fit, energiek en vrolijk te voelen. Let wel op dat te veel bittere voeding een uitdrogende werking heeft. Ook hier geldt dus weer, ga op zoek naar de balans.

4. Simpel vuurelement recept voor 4 personen
  • ·4 stronken witlof, in de lengte in kwarten gesneden
  • ·4 gekookte bieten in stukken gesneden
  • ·1 rode ui in ringen gesneden
  • 2 peren in stukken gesneden
  • 1 grote hand walnoten
  • 50 gram zachte honing-geitenkaas
  • 1 el kokosolie

Vet een grote bakplaat in met wat kokosolie en leg de gesneden groenten erop. Verdeel de walnoten en zachte geitenkaas erover en zet voor een half uur in de oven op 180◦C

Eet bijvoorbeeld met rode quinoa of rode rijst voor een extra rode touch. Maar met (zoete) aardappelpuree of zilvervliesrijst kan natuurlijk ook!

Just the colour red makes me smile

Misschien ook leuk?