Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogSoorten yoga & achtergrond

Hardlopende yogi(ni)’s

posted by Marloes Faddegon

Yoga en hardlopen, ik hou van allebei. Twee sportwerelden en leefstijlen welke elkaar aanvullen en versterken. Lees je mee waarom?

Fysiek

Met hardlopen verkort je de spieren van specifieke spiergroepen. Door het regelmatig oefenen van verschillende yoga series verleng je juist spieren en train je je volledige lichaam. Je ontwikkelt hierbij onder meer kracht en flexibiliteit. Zo vergroot je bijvoorbeeld de kracht in je voeten, benen en bekkengebied. Deze kracht ondersteunt je hardloopprestaties en vermindert je kans op blessures. De ruimte die je met yoga vergroot in onder meer je quadriceps, hamstrings en heupreflexoren vermindert eveneens de kans op hardloopblessures. Een laatste voordeel wat we hier willen noemen op fysiek vlak is het opbouwen en onderhouden van conditie. Waar je bij hardlopen vaker de zware inspanning traint is dit met yoga vaker de lichtere inspanning. Met deze twee vormen van inspanning train je een ander deel van je spiervezels. Een combinatie zorgt dus voor een mooie balans.

Mentaal

Ook op mentaal vlak is er winst te behalen. Door yoga train je je concentratievermogen wat vervolgens je hardloopprestaties weer ten goede komt. Bovendien zijn hardlopers vaak prestatiegericht terwijl yoga je juist leert om niet alleen bezig te zijn met je doel, maar ook te genieten van het hier en nu en de weg naar je doel toe (inclusief de bergen en obstakels die je onderweg tegen komt). Af en toe hardlopen zonder je hartslagmeter en gewoon te genieten van wat je ziet, ruikt hoort en voelt in je lijf is iets wat ik beter kan sinds ik aan yoga doe.

schoentjes aan en gaan

Adem

Een derde facet waarin yoga en hardlopen elkaar aanvullen is de adem. Bij beide fysieke inspanningen speelt de adem een belangrijke rol. Meer informatie over ademhaling binnen de yoga vind je hier. Ademhalingsoefeningen uit de yoga komen goed van pas bij het hardlopen. Ze helpen om je aandacht terug te brengen naar jezelf en je fysieke resultaten te vergroten. Van der Poel en De Jong beschrijven in hun boek ‘De Marathonrevolutie’ het voordeel van ademhalingsoefeningen voor je hardloopprestaties.

Soort yoga

Welk type yoga je als hardloper gaat doen maakt niet zo veel uit. Elke yogavorm heeft zijn eigen voordelen. Het is wel handig om je hardloopdoel en –schema af te stemmen op de yogavorm die je kiest. Als je een periode met veel zware hardlooptrainingen hebt en/of je aantal kilometers per week flink aan het opvoeren bent kun je beter kiezen voor een lichtere vorm van yoga, zoals yin yoga. Als je in een rustiger periode zit qua hardlooptrainingen kun je juist je yogasessies wat intensiever en frequenter maken. Het allerbelangrijkste is dat je er plezier in hebt en je je eigen grenzen leert respecteren.

Blik naar binnen

Hardlooprecepten

Zoals ik in de inleiding van deze blog al aanstipte zijn zowel yoga als hardlopen voor veel mensen meer dan een fysieke inspanning. Namelijk een manier van leven. Een manier van leven waarbij goed voor je lichaam zorgen van belang is. Niet alleen door lichamelijke oefeningen maar ook door gezond te eten. En laat dat nu net zijn waar het tweede kookboek van Runners World over gaat: gezonde recepten voor wie goed voor zijn/haar lichaam wil zorgen.

Ik testte voor jullie het kookboek ‘Hardlooprecepten – 150 recepten boordevol brandstof die je in maximaal 30 minuten op tafel zet’. Hieronder mijn conclusie in plus- en minpunten. En uiteraard met toestemming een preview voor jullie in de vorm van een goedgekeurd recept. Wil je het boek zelf bestellen kan dat via de onderstaande link:

Belangrijkste pluspunten
  • Veel vegetarische, veganistische en glutenvrije recepten
  • Aantrekkelijke foto’s bij veel recepten
  • Handige ordening en index waardoor je alles goed terug kunt vinden
  • Veel achtergrondinformatie, waardoor je meer leert over gezonde voeding
  • Handige basisrecepten en inspiratie voor combinaties
  • Bij elk recept informatie over de voedingswaarde
Belangrijkste minpunten
  • Best wat recepten met vlees, gevogelte, vis en schaaldieren, welke ik als yogi liever niet eet
  • Helaas niet bij alle recepten een foto
  • Gebruik van de magnetron bij sommige recepten voor de snelheid (heb ik aangepast naar de oven)
  • Het kookboek heeft een zachte kaft
Voorproefje – Tahin tomatendip

Zongedroogde tomaten zijn een geconcentreerde bron van essentiële voedingsstoffen waaronder vitamine C en K, ijzer en lycopeen, een antioxidant die gerelateerd wordt aan een verlaagd risico op specifieke kankersoorten. Ze zijn zowel droog als in olie verkrijgbaar (in olie werkt het beste in dit recept, omdat de tomaten zachter zijn en makkelijker te mixen). Serveer deze mix met rauwkost of op volkorencrackers. Je kunt er ook een saladedressing van maken door er een beetje water aan toe te voegen.

tahin-tomatendip

Zo maak je het: mix in een keukenmachine 50 gram zongedroogde tomaten in olie met 110 gram tahin (sesampasta), 1 teen knoflook en 2 eetlepels citroensap. Breng op smaak met wat zout.

Kortom, wat bij betreft vullen een yoga leefstijl en een hardloop leefstijl elkaar mooi aan. Prikkel je brein en probeer deze maand eens een nieuwe yogastijl bij een yogaschool bij jou in de buurt en maak bij thuiskomst een nieuw recept uit het boek ‘Hardlooprecepten’.

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?