Soorten yoga & achtergrond

Hoe yoga vul jij 2019 in?

posted by Marloes Faddegon

Ongeveer 80% van de Nederlanders maakt elk jaar goede voornemens voor het nieuwe jaar. Volgens sommige onderzoeken moet je een nieuw voornemen  21 dagen achter elkaar volhouden om deze als gewoonte aan te leren. Volgens andere onderzoeken gaat het om een periode van 30 dagen. En vanuit de Kundalini yoga wordt er zelfs gezegd dat het om een periode van 40 dagen zou gaan. Na onze kerstvakantietips geven we je 5 ideeën voor goede voornemens gerelateerd aan, hoe kan het ook anders…yoga!

Yoga ochtendserie

Ervaar jij dat je vaak meer in je hoofd zit en minder in je lijf en wil je daar in 2019 verandering in brengen? Het uitvoeren van een serie aan yogahoudingen zorgt voor een betere balans tussen je hoofd en je lichaam. Leer bijvoorbeeld zonnegroet A of zonnegroet B uit je hoofd en start elke dag in 2019 met drie tot tien zonnegroeten achter elkaar. Of sluit je dag af met de Maangroet voor een heerlijke nachtrust.

Vegetarisch of veganistisch eten

Wellicht wil je starten met vegetarisch of veganistisch eten om de beoefening van ahimsa, geweldloosheid, verder toe te passen in je leven? Het helpt om voor elke maaltijd 3 gemakkelijke recepten uit de hoofd te leren zodat je ook als je moe of druk bent gemakkelijk wat kan bereiden volgens je nieuwe eetgewoonten. Voor extra inspiratie schrijf je je bijvoorbeeld in voor de vega challenge of de veggie challenge. En een derde tip is om jezelf een receptenboek cadeau te doen en daar elke week een nieuw recept uit te leren zodat je je vegggie of vega kookrepertoire steeds verder uitbreidt. Op zoek naar een leuk boek, via deze link een aantal suggesties.

yoga

Uitdagende asana oefenen

Doe je al langer aan yoga en heb je zo’n houding die gelijk weerstand oproept als hij in de yogales aan bod komt. Ga de uitdaging eens aan om deze oefening elke dag 5 minuten te oefenen en onderzoek eens wat je tegenkomt. Waar komt je angst of weerstand vandaan en wat vertelt dit over jouw leven als yogi(ni) buiten de mat. Het zelfonderzoek wat je hiermee doet valt binnen het 8-voudige pad van Patanjali.

Adem! En de rest komt vanzelf

Stress is een belangrijke oorzaak van veel welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, depressie en obesitas. Stress beïnvloed je ademhaling op een negatieve manier. Door bewust aandacht te geven aan je ademhaling kun je je sympathische zenuwstelsel (het fight or flight systeem wat bij stress te veel geactiveerd is) positief beïnvloeden, in deze blog lees je daar meer over. Leer jezelf aan om elke dag op één of meerdere vaste momenten een ademhalingsoefening te doen. Ideeën daarvoor vind je in deze eerder blog over Pranayama.

happy-new-year

Zie het goede in elke situatie

Problemen zien en hierover praten/klagen/etc. werkt verslavend voor ons brein, terwijl we onszelf en anderen er vaak niet blijer mee maken. Gelukkig is je brein goed te trainen…SO GIVE YOURSELF A SWIFT KICK IN THE ASS (oké misschien mag het iets yogischer en dus liever voor jezelf). En schrijf aan het einde van elke dag minimaal 3 goede dingen op van situaties die je die dag hebt meegemaakt en als niet of minder positief hebt ervaren.

 I like to break my destructive patterns (quote by: Slim&Shape yoga).
Succes….en geniet vooral van de weg naar je goede voornemens!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?