BlogSoorten yoga & achtergrond

Indian yoga summer

posted by Marloes Faddegon

Het aarde element staat volgens de Chinese Geneeskunde centraal in de nazomer en in de overgangen tussen de seizoenen. De bijbehorende kleur en smaak zijn geel en zoet. Het element gaat over stabiliteit en transformatie. Wie stabiel en geaard is beweegt gemakkelijk mee met veranderingen, zoals de overgangen tussen de seizoenen. Ditzelfde principe is van toepassing op veranderingen die om mentale flexibiliteit vragen. Fysiologisch is het aarde element de basis van ons verteringssysteem. De bijbehorende meridianen zijn die van de milt (yin) en de maag (yang).

Meridianen

De meridiaan van de milt loopt van de grote tenen, via de binnenkant van de benen over de voorkant van het lichaam naar de zijkant van de borstkas. De miltenergie is het meest actief tussen 9-11u. Ook de alvleesklier is een belangrijk orgaan wat onder de miltenergie wordt gerekend.

De maagmeridiaan loopt onder de ogen door en dan langs de kaak omhoog en omlaag, over de schouders naar de voorkant van het lichaam en vervolgens via de buitenkanten van de benen naar de 2e tenen. De energie van de maagmeridiaan is het sterkst tussen 7-9u.

Als je kijkt naar de tijden waarop de milt- en de maagmeridiaan het meest actief zijn dan begrijp je het advies om te eten als een koning, te lunchen als een edelman en te dineren als een bedelman. Het is alsof er ’s morgens een grote pan op een brandend vuur wordt gezet en als daar vervolgens een kom yoghurt in terecht komt dan is dat niet heel prettig om het vuur goed brandend te houden. Wellicht kun je eens experimenteren met een warm ontbijt zoals warme havermout met venkel of misschien zelfs ontbijten met soep.

Yoga

Doe om je aarde energie te versterken bijvoorbeeld regelmatig de aardegroet. Ook torsi’s, balanshoudingen, houdingen waarbij je de voorkant van het lichaam strekt en houdingen waarbij de benen gestrekt worden werken ondersteunend.

Verder wordt aangeraden om veel naar buiten te gaan. Werk bijvoorbeeld in de tuin, maak elke dag een wandeling, bijvoorbeeld ’s morgens voor of na je ontbijt of juist in de avond na het eten. Ook het opzoeken van de stilte in jezelf helpt om het aarde element te ondersteunen. Dat kan op verschillende manieren. Voorbeelden zijn dagelijks mediteren (met een meditatieapp), regelmatig (yin) yoga doen of de natuur in gaan.

Zin in zoet of zin in zalm

De documentaire ‘Fed Up’ leert ons dat suiker acht keer verslavender is dan cocaïne. Zin in zoet vertelt je iets, of dat nu emotioneel of fysiek is. Vanuit de westerse diëtiek bekeken kan veel trek in chocola je bijvoorbeeld vertellen dat je meer magnesium nodig hebt. Dit vind je onder meer terug in zalm, amandelen en pompoenpitten. Vanuit de Chinese voedingsleer bekeken hoort de smaak zoet bij het element aarde. Witte suiker en kunstmatige zoetstoffen verzwakken je milt-energie en brengen je lichaam uit balans. Probeer onderstaand recepten met een alternatieve zoetmaker eens om een ondersteunende manier te voorzien in je behoefte aan zoet.

Bonbons van kokos en abrikoos

Pureer met je blender of staafmixer 120 gram gedroogde abrikozen met 40 gram walnoten, 40 gram zonnebloempitten en 60 gram kokosrasp. Maak balletjes van het mengsel.

Eet direct of zet weg in een afgesloten bak om later op te eten of mee te nemen voor onderweg. Variatie: vervang de walnoten en zonnebloempitten eens door cashewnoten. Dit maakt het gerecht meer yin (meer verwarmend).

Yellow is capable of charming God – Vincent Van Gogh

Misschien ook leuk?