BlogSoorten yoga & achtergrond

Klink als een oceaan met Ujjayi

posted by Rosalie van den Boogaard

Ujjayi is een Pranayama (ademhalingstechniek) die in de yoga wordt gebruikt om de energie door het lichaam te laten stomen. Het zorgt voor concentratie en innerlijke verstilling. Tijdens de Ujjayi verleng je je in- en uitademing, je adem wordt zo rustig en diep. Dit is handig tijdens het uitvoeren van asana’s (yogahoudingen). Deze ademhalingstechniek kan daarnaast ook fijn zijn tijdens het mediteren (waarbij je ook de innerlijke verstilling opzoekt). Ujjayi wordt ook wel oceaanademhaling genoemd omdat het ligt klinkt als het ruizen van de zee. Hoe chill klinkt dat!

Wat is Ujjayi?

De ademhaling zit hoog in de borstkast ter hoogte van het sleutelbeen. Ujjayi is een natuurlijke ademhaling waarbij je stembanden worden samengeknepen waardoor je de lucht met meer kracht je longen in zuigt, je middenrif zal dieper naar beneden gaan zodat er meer ruimte is voor de inademing. Je ademhaling zal dieper, rustiger en verlengt worden. Als je luistert bij slapende jonge kindjes zal je Ujjayi ook horen. De in- en uitademing gaan uitsluitend door de neus. Het zou je zuurstof gehalte in je bloed verhogen, je longcapaciteit op ten duur moeten vergrootten, je krijgt het er warm van en het zorgt voor concentratie. Best lastig voor het eerst maar met deze instructies en veel oefening moet het je zeker lukken!

Zelf Ujjayi proberen
  • Ga ontspannen zitten in kleermakerszit, (halve)lotus, Dandasana of op een stoel.
  • Maak je rug lang, armen ontspannen, handen op je knieën.
  • Observeer voor een paar ademhalingen je natuurlijk ademhaling, sluit je ogen.
  • Open je ogen, adem uit met je mond open alsof je een spiegel wil later beslaan en tegelijk ‘haaaaaai’ te zeggen, herhaal dit een aantal keer. Je maakt hierbij al wat geluid, heb je dit onder de knie ga dan verder.
  • Sluit nu je mond maar blijf ademen in en uit door je neus alsof je een spiegel wil laten beslaan. Vind je het nog lastig, druk ter oefening het puntje van je tong tegen je gehemelte voor een paar ademhalingen.
  • Ujjayi hoeft niet perse heel hard zijn, het klinkt in de verte of duidelijk als het ruizen van de zee.
  • Oefening baart kunst ook om het tijdens de Power of Ashtanga les te blijven doen.
  • Meer lezen over yoga en ademhaling, klik dan hier.

favicon-welikeyoga

Namasté

Misschien ook leuk?