BlogSoorten yoga & achtergrond

Kundalini yoga

posted by Marloes Faddegon

Kundalini yoga wordt ook wel de ‘yoga van de transformatie’ of de ‘moeder van de yoga’ genoemd. Het is een vorm van yoga die zich richt op het vrij laten stromen van energie. Ofwel het laten ontwaken van de energie die sluimerend in ons aanwezig is. Lees je mee of dit een yogavorm voor jou is?

Achtergrond Kundalini yoga

Kundalini is Sanskriet voor ‘krul in een lok van de geliefde’. Er wordt in deze context vaak gesproken over een slapende slang die opgekruld langs de wervelkolom gaat. De grondlegger van Kundalini is yogi Bhajan. Hij omschrijft deze vorm van yoga als volgt: ‘It is the creative potential of human being’.

Kundalini yoga heeft als doel de slapende slang wakker te maken en te zorgen dat onze energie vrij door alle chakra’s stroomt. Bewustwording en doorbreking van gewoonten waarmee we onszelf beperken spelen een belangrijke rol. Kundalini yoga stimuleert het tot uiting komen van de kwaliteiten die we in ons hebben, zodat we deze vervolgens ook kunnen delen met de wereld om ons heen. Omdat het opwekken van veel energie centraal staat wordt meestal geadviseerd onder begeleiding te starten met Kundalini.

Kundalini les

Typisch voor Kundalini is dat er in de houdingen veel meer wordt bewogen dan bij de meeste andere yogastromingen. Er ligt meer nadruk op het motiveren oefeningen vol te houden, dan op de uitlijning van yogahoudingen (zoals onder meer bij Iyengar yoga het geval is).

Naast het uitvoeren van specifieke series met houdingen (kriyas genoemd in de Kundalini traditie) komen ook ademhalingsoefeningen, meditaties en mantra’s aan bod. Gedurende de hele les staat het uitdagen van lichaam en geest centraal, om veranderingen in bewustzijn en gewoonten tot stand te brengen. Elke Kundalini yogales wordt afgesloten met het mantralied ‘May the long time sun shine upon you…’.

Kundalini meditatie-mudra-mantra oefening

Kom zitten met een rechte rug en richt je blik op het puntje van de neus. Buig de ellebogen. De handen zijn ter hoogte van je hart en de onderarmen parallel aan de vloer. Buig je wijsvinger naar binnen en laat ze contact maken ter hoogte van de tweede vingerkoten. Duw de punten van de duimen tegen elkaar, deze wijzen naar je lichaam, ongeveer 10 cm voor het borstbeen. De middelvingers wijzen naar voren en raken elkaar bij de punten. De ringvingers en de pinken buig je naar binnen. Deze mudra heet Kalesvara.

Adem in en hou de adem vast. Zeg in jezelf en terwijl je de adem vasthoudt 11 tot 21 keer een mantra naar keuze op. Adem uit en hou de adem opnieuw vast. Terwijl je ook hier de adem vasthoudt zeg je dezelfde mantra nog eens 11-21 keer in jezelf op. Herhaal dit zo vaak je wilt. Om de oefening af te sluiten adem je in, hou je je adem vast terwijl je rustig tot 10 telt en adem je tenslotte diep uit.

Een voorbeeld van een mantra die in Kundalini lessen wordt gebruikt bij deze oefening is ‘Sat Nam’ wat betekent ‘Ik Ben’.

May the long time sun
Shine upon you,
All love surround you,
And the pure light within you
Guide your way on.

Kundalini yoga – farewell blessing

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?