BlogSoorten yoga & achtergrond

Sleep Yogi sleep

posted by Marloes Faddegon

Titel: Slaapyoga Ι Ondertitel: Stil liggen, luisteren en ontspannen Ι  ISBN: 978 90 453 1883 7Ι  2015 BBNC uitgevers

Vrijdag was onze ’Relax, Restore & Renew workshop’. Voor wie de workshop heeft gemist of nog eens rustig het een en ander wil nalezen over Yoga Nidra schrijven we vandaag een review over het boek ‘Slaapyoga’. Ook geven we 5 praktische tips om Yoga Nidra in je dagelijks leven in te passen. Want we weten het allemaal…oefening baart kunst!

Het boek ‘Slaapyoga’ is een persoonlijk geschreven boek, alsof de auteurs Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen naast je zitten en vertellen over hun ervaring met Yoga Nidra. Ze startten het boek met hun eigen eerste ervaring met Yoga Nidra, gevolgd door een stuk achtergrondinformatie en hoe Yoga Nidra onder meer kan helpen bij het doorbreken van slechte gewoonten. Ook vertellen ze over hun omvorming van Yoga Nidra naar hun eigen slaapyoga variatie. Dit wordt heel praktisch gemaakt met onder meer tips om slaapyoga in te passen in je dagelijks leven en om een intentie (een Sankalpa) te stellen die je gedurende een langere tijd gebruikt tijdens je slaapyogasessies.

De praktische toepasbaarheid is echt een pluspunt aan dit boek. Sommige edities van het boek bevatten een cd en andere edities een link naar twee begeleide slaapyogasessies, ingesproken door de auteurs van het boek. Het gaat om een korte slaapyoga meditatie van ruim 10 minuten en een langere slaapyoga basismeditatie van ruim 14 minuten. Er wordt ook aanbevolen de slaapyoga echt te beoefenen aan de hand van een begeleidende stem zodat je niet tijdens een oefensessie bezig hoeft te zijn met wat de volgende stap van je meditatie is. Overigens bevat het boek ook een hoofdstuk met dit soort veelgestelde vragen over slaapyoga en een paar yogahoudingen om eventueel nog voor je slaapyogasessie uit te voeren.

5 tips voor het beoefenen van yoga nidra in je dagelijks leven

We (Rosalie en Marloes) hebben gemerkt dat hoe vaker je oefent met Yoga Nidra of slaapyoga, hoe meer je er ook de positieve effecten van zal ondervingen. Maar net als met bijvoorbeeld mediteren moet je er wel de tijd voor vinden (of beter: voor vrijmaken). Zeker in het begin werkt het volgens ons het beste om een vast tijdstip op je dag te kiezen om te oefenen. Probeer dagelijks of minimaal 3 keer per week te oefenen, de korte oefening uit het boek Slaapyoga kan al in 10 minuten. Hieronder 5 voorbeelden van dit soort momenten gedurende de dag:

  1. Aan het einde van je yogasessie, als vervanging van de reguliere Savasana.
  2.  Na het opstaan, als energieke start van je dag.
  3. In je lunchpauze, zodat je je weer fit voelt voor de tweede helft van je dag.
  4.  Als je thuis komt uit je werk, om over te schakelen naar een ontspannen avond.
  5. Voor het slapen, voor een betere en meer herstellende nachtrust.

Meer lezen over Yoga Nidra? Ga snel naar onze eerdere blog ‘Yoga Nidra, slapen met bewustzijn’ of  ‘Wat zijn voordelen van Yoga Nidra’.

1 uur Yoga Nidra
werkt even herstellend als
4 uur reguliere slaap

Misschien ook leuk?