Soorten yoga & achtergrond

Stimuleer je bindweefsel met yin yoga

posted by Marloes Faddegon

Yin yoga is een rustige vorm van yoga waarbij je houdingen voor langere tijd aanhoudt en je je spieren helemaal los laat. Door deze yogastijl regelmatig te beoefenen maak je je bindweefsel en gewrichten soepeler. Je werkt dus, in vergelijking met andere vormen van yoga, zo min mogelijk op je spieren. We hebben vier belangrijke voordelen van yin yoga voor je op een rij gezet.

Bindweefsel

Door met yin yoga houdingen langer vast te houden werk je meer op je bindweefsel en minder op je spieren in vergelijking met veel andere yogastijlen. Je bindweefsel scheidt én verbindt andere structuren in je lichaam, zoals spieren, pezen, banden, gewrichten en organen. Al deze structuren zijn omhuld met bindweefsel en het bindweefsel in je hele lichaam staat in verbinding met elkaar. Je kunt het vergelijken met de velletjes rond de partjes van een sinaasappel. Deze velletjes scheiden en verbinden de verschillende partjes op hetzelfde moment.

Het is om verschillende redenen belangrijk om aandacht aan je bindweefsel te geven. Zo zijn de meeste blessures bijvoorbeeld bindweefsel gerelateerd en niet spiergerelateerd. Door op de laag van je bindweefsel te werken met yin yoga zorg je voor versoepeling van je bindweefsel. Daarnaast zitten er tien keer meer gevoelszenuwuiteinden in het bindweefsel dan in de spieren. Hierdoor stimuleer je ook je zenuwstelsel meer bij yin yoga dan in vergelijking met veel andere yogastijlen. Het laatste voorbeeld wat we voor nu noemen gaat over de verbinding tussen al het bindweefsel. Door deze verbinding stimuleer je met yin yoga gemakkelijker ook de diepere weefsel lagen omdat deze in sterke verbinding staan met de meer oppervlakkige lagen bindweefsel waar je het gemakkelijkst op werkt.

orange

Gewrichten

Yin yoga heeft eveneens een positieve uitwerking op je gewrichten. Als je ouder wordt dan worden je gewrichten vaak stijver. Met yin yoga vertraag je dit verouderingsproces. Er zijn veel verhalen bekend van mensen met bijvoorbeeld artrose of fibromyalgie, wie baat hebben bij yin yoga. Door de pijn die deze mensen ervaren zijn zij vaak geneigd om minder te gaan bewegen, terwijl bewegen juist als smeerolie voor je lichaam werkt. Met yin yoga blijf je lang genoeg in een houding om de spieren te ontspannen, waardoor het bindweefsel verlengd. Dit heeft weer een gunstig effect op de spieren, waardoor vervolgens pijnklachten die worden ervaren in de gewrichten verminderen.

Emoties

Door de meditatieve en rustige aard van yin yoga ervaren veel yogi(ni)’s allerlei emoties, zowel negatief als positief. Door te leren omgaan met deze emoties op de mat kun je er in je leven buiten de mat vaak beter mee omgaan. Bovendien helpt uiteindelijk vaak bij het loslaten van emoties die in ons bindweefsel, organen etc. zijn opgeslagen en zo blokkades kunnen veroorzaken.

Blik naar binnen

Bij beginnende yin yoga beoefening is een veel gehoord gevoel onrust en verveling. Yin yoga dwingt je om te schakelen van onze vaak haastige maatschappij naar het tot stilstand brengen van je gedachtemolen. Observeren en onderzoeken van onrust is vaak heel waardevol. We bestempelen dit gevoel al snel als negatief gevoel, maar eigenlijk kan het heel zinvol zijn omdat je het kunt inzetten bij het herstel van je lichaam en het vinden van een nog diepere ontspanning.

Meridianen

Meridianen komen uit de Chinese Geneeskunde en zijn de energiebanen waarmee chi (energie) door je lichaam stroomt. Vanuit deze visie is het vrij kunnen stromen van chi belangrijk om een goede gezondheid in stand te houden. Blokkades in de meridianen zijn de oorzaak van klachten en kunnen worden verholpen door onder meer de juiste voeding, massages, accupunctuur en bewegingen die de meridianen stimuleren. Volgens deze visie worden met yin yoga of tai chi of do-in yoga de meridianen gezuiverd en gestimuleerd om blokkades te voorkomen of verhelpen.

So…let’s hop on your mat and try some yin yoga! 

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?