Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogSoorten yoga & achtergrond

Stoelyoga

posted by Rosalie

Heb je een lichamelijke beperking of werk je veel achter de computer? Dan is stoelyoga misschien wel iets voor jou. In deze blog maken we kennis met stoelyoga en geven we je 6 oefeningen mee. Veel lees- en stoelyoga plezier.

Tijdens stoelyoga doe je zittende houdingen op de stoel of staand waarbij je de stoel als steun kan gebruiken. De asanas zijn gericht op het soepel maken van je spieren en gewrichten, daarnaast stimuleer je de doorbloeding. Het helpt je tot rust komen zodat je nieuwe energie kan doen. Iedereen kan meedoen dus voor jong en oud.

Meditatie

Kom actief zitten met je rug los van de rugleuning. Zet je voeten plat aan de grond, recht onder je knieën. Voel hoe beide zitbotten contact maken met de zitting. Strek je kruin op richting het plafond en voel de extra ruimte die je tussen de wervels creëert. Beweeg de schouderbladen op de rug naar elkaar toe en omlaag, zodat je hart mooi open is. Sluit je ogen en richt je blik naar binnen. Hoe voel jij je precies op dit moment? Observeer jezelf voor een aantal ademhalingen, zonder oordeel. Knipper je ogen langzaam weer open.

Cat-cow

Om de rug soepel te maken en de energie te laten stromen beginnen we met een zittend cat-cow beweging. Op de uitademing maak je je rug bol en kijk je naar de navel. Op de inademing maak je de rug hol en kijk je schuin omhoog. Voel hoe niet alleen je onderrug hol en bol wordt, maar hoe ook je schouderbladen op de rug naar elkaar toe en van elkaar af bewegen. Volg het ritme van je adem en je kan de ogen sluiten als dat goed voelt. Je kan ook wat freestyle bewegingen en/of je voeten wat breder plaatsen.

Schouders draaien

Adem in cirkel de schouders naar voren en omhoog. Adem uit cirkel de schouders naar achteren en omlaag. Ga door tot het voor jou genoeg is. Herhaal de oefening maar dan met het naar voren draaien van de schouder in plaats van naar achteren. Je kan vervolgens ook de ellenbogen meenemen. Hoe voelen jou nek en schouders vandaag? Wil je wat extra aandacht aan je nek en schouders geven, in deze blog meer oefeningen.

Voetenlift en voeten draai

Was je een beetje ingezakt kom dan actief zitten met je rug los van de rugleuning. Trek je licht navel licht in en beweeg om en om je rechtervoet en je linkervoet van de vloer af, terwijl je been in dezelfde hoek blijft. Herhaal dit aan iedere kant tussen de 5 en 10 keer. Vervolgens kan je tenen laten staan en de hiel liften en daarna de tenen liften. Doe dit aan iedere kant tussen de 5 en 10 keer.

Zittende twist

Kom terug met beide voeten aan de grond. Adem diep in en op de volgende uitadem twist je naar rechts. Je kijkt over je rechterschouder naar achter. Leg je linkerhand op je bovenbeen en je rechterhand plat tegen de rugleuning. Op elke inademing strek je je kruin op richting het plafond en op elke uitademing kijk je of er ruimte is om nog iets dieper naar achteren te twisten. Kom op een uitademing terug naar het midden en herhaal naar links.

Lekker hangen

Kom helemaal naar voren hanger in een zittende Uttanasana (zittende vooroverbuiging). Laat je hoofd en armen bungelen en sluit je ogen voor een aantal ademhalingen. Laat alles los. Waar voel jij wat? Als je genoeg hebt kom je langzaam omhoog en voel na. Plaats je handen voor je hart en wrijf je handen weer warm. Hopelijk heb je weer nieuwe energie opgedaan. Namasté.

Misschien ook leuk?