Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogSoorten yoga & achtergrond

SUPyoga

posted by Rosalie

Yoga kan écht bijna overal, dus óók op het water. Maar dan natuurlijk wel met behulp van een SUP-board. SUP staat voor Stand Up Paddling. En een SUP-board is een surfplank die wat breder en stabieler is dan een normale surfplank.

Kabbelend water, drijvende waterlelies om je heen én yoga doen met een extra uitdaging voor je balans. Dat moest ik deze zomer maar eens proberen! Mijn yoga-mat verruil ik voor een SUP-board, ik ben erg benieuwd!

Praktische info

Trek kleding aan die lekker zit en die nat mag worden, je weet tenslotte maar nooit :). Een extra setje kleding en een handdoek kan dus ook geen kwaad. Een board, peddel en eventueel een wetsuit voor als het kouder is op het water zijn aanwezig bij het SUP-school. Een SUPyoga les duurt meestal tussen de 1,5 a 2,5 uur en het tarief varieert ongeveer tussen 20 en 35 euro. Soms bieden scholen ook cursussen aan van een aantal weken. In verhouding met andere yoga-lessen is deze les relatief  aan de prijs.

De natuur in

Het water op, de zon op je gezicht, frisse lucht door je haren, na een kort peddeltochtje op mijn SUP-board (suppen) was ik al helemaal in de stemming. Dit is meteen een goede workout voor je benen, buik, billen en armspieren. Vooral als je peddelt op het ritme van je ademhaling wordt je helemaal ontspannen! Op je uitademing zet je je af met je peddel in het water, op je inademing lift je je peddel weer ophoog.

Het water, de zon, het groen om je heen, de geluiden van vogels én dan nog yoga doen maakte het een unieke ervaring. Een hele fijne activiteit als je buiten wil zijn en wil opladen. Het weer moet natuurlijk wel een beetje meezitten maar als je geluk heb: een mooie zonsondergang als kers op de taart :).

Balans

Je balans bewaren drijvend op een board zorgt voor een extra uitdaging. Hierdoor wordt de les ook vrolijk en speels. Om je je balans te bewaren wordt je als ware gedwongen volledig in het moment aanwezig te zijn met je aandacht. Anders kukkel je misschien wel het water in, niet dat dat zo erg is op een zomeravond.

Het helpt natuurlijk als je Bandha’s en je Drishti actief gebruikt. Tijdens de les deden we onder andere de Zonnegroet, Lunge, Bakasana en Balasana. De les werd afgesloten door een heerlijke Savasana, met je voeten en handen in het water.

SUPyoga, voor een instant vakantiegevoel!
Namasté

Misschien ook leuk?