BlogSoorten yoga & achtergrond

Take a Break, Take a breath

posted by Marloes Faddegon

Ademen, we doen het gelukkig vanzelf. Maar hoe beïnvloedt de ademhaling eigenlijk onze gezondheid? Wat is de rol van de adem (pranayama) binnen de yoga? En welke informatie geeft de Chinese geneeskunde over ademen?  Lees snel verder en doe er je voordeel mee.

Even op adem komen is iets wat je mensen regelmatig hoort zeggen. En dat is niet zo gek, want zowel je fysieke als je geestelijke gemoedstoestand hebben direct effect op je ademhaling. Andersom werkt deze verbinding ook. Wanneer je de tijd neemt om je adem te observeren wordt deze vaak vanzelf al kalmer en merk je dat ook je gedachtes rustiger worden.

Pranayama

Binnen de yoga is beoefening van pranayama de vierde stap in het achtvoudige pad van Patanjali. Prana wordt vaak vertaald als levensenergie en pranayama als beheersing van deze energie. Het oefenen van pranayama technieken kan onder meer een reinigende, kalmerende, verwarmende of juist verkoelende uitwerking hebben. Het effect hangt samen met de gekozen techniek.

Het oefenen van ademtechnieken kun je los doen, maar juist ook heel goed toepassen bij de uitvoering van yoga houdingen. Zo kun je bijvoorbeeld naar plekken toe ademen waar je veel spanning voelt en met iedere uitademing deze spanning wat meer los proberen te laten.

foto5

Chinese geneeskunde

Binnen de Chinese geneeskunde staan de longen en de dikke darm centraal in de herfst. Buiten wandelen helpt om je lichaam en geest in deze periode van het jaar te versterken. Je neemt gemakkelijker nieuwe levensenergie op via de longen en voelt je, zelfs na een korte wandeling, gelijk een stuk beter. Via de dikke darm is er in deze periode extra aandacht voor het afvoeren van wat we niet meer nodig hebben.

Kortom, beide orgaansystemen zorgen voor het uitscheiden van wat we niet meer nodig hebben en het opnemen van nieuwe energie. Onder meer door het oefenen met ademoefeningen ondersteun je deze processen.

Aan de slag!
Oefening 1: Observeren

Zin om zelf te gaan oefenen? Start dan eens met het observeren van je ademhaling. Ga bijvoorbeeld in kleermakerszit of heldhouding zitten of in Savasana liggen. Doe je ogen dicht en volg eens 5 of 10 minuten wat er gebeurt. Misschien merk je zelfs al wel een verandering in je adem wanneer je zo de tijd neemt om je natuurlijke ademhaling de ruimte te geven.

Oefening 2: Ujjayi of ruisademhaling

Een andere veelgebruikte ademhaling is de Ujjayi ademhaling deze ademhaling klinkt als het ruisen van de zee. Deze techniek wordt regelmatig toegepast in hatha yoga lessen. Ga rechtop zitten in kleermakerszit en knijp bij het uitademen je keel een beetje dicht, alsof je wolkjes op een spiegel uitademt, maar dan met je mond dicht. Ujjayi heeft een kalmerend en verwarmend effect. Ook is deze manier van ademen reinigend omdat het helpt bij het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam.

welikeyogabuiten

Oefening 3: Adempauze

Ten slotte kun je proberen overdag af en toe een 3 minuten adempauze in te lassen. Als je op je werk bent kun je dit bijvoorbeeld doen als je naar de wc gaat of nieuwe thee gaat pakken. Tijdens deze 3 minuten beantwoord je achtereenvolgens de vragen: Hoe gaat het met me? Hoe is mijn ademhaling? En hoe voelt mijn lichaam. Tijdens deze oefening observeer je dus zowel je ademhaling als je gevoel.

Doe je voordeel met Pranayama
oefeningen & zorg zo voor betere & meer energie

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?