BlogSoorten yoga & achtergrond

Yoga basis-items: top 5

posted by Rosalie

In je huis, studio, op vakantie, achter je bureau, onderweg of in de buitenlucht. Yoga kan je overal doen, superhandig! Je lichaam en geest heb je tenslotte altijd bij je.

Of je nu thuis de dag begint met een meditatie, Zonnegroet, afsluit met Maangroet of altijd naar je vaste yoga-les gaat, het is wél handig als je een aantal basis items hebt zodat je comfortabel aan je practice kan beginnen! In deze blog mijn top 5.

Wat ik een ‘must’ vind als ik yoga doe is een fijne ruimte of plek buiten. Waar je je figuurlijk kan terugtrekken en letterlijk kan uitstrekken. Het is niet prettig als je wordt afgeleid door mensen die in- en uitlopen of dingen vragen. Het is ook geen pretje als je je helemaal uitstrekt en je dan keihard stoot. Ik spreek uit ervaring want ik woon in een oud pand, vol balken, die ik menig maal heb geraakt. Dan is het weg: zen-momentje :).

Top 5 basis-items

Trouwens als je een les bij een yoga-school volgt zijn alle basis-items die in mijn top 5 staan (op de kleding na) aanwezig en te gebruiken. Dus je hoeft niet meteen alles aan te schaffen als je een keer een proef-lesje wil volgen.

Kleding

Je kleding die je tijdens je yoga-les draagt moet vooral confortabel zitten. Verder moet je er  fijn in kunnen bewegen en moet het goed meerekken omdat je veel verschillende houdingen aanneemt. Is de les actief ofwel yang trek (Kundalini, power of Bikram yoga) dan wat luchtigere kleding aan dan wanneer je naar een rustige les gaat (yin, nidra of restorative yoga). Tijdens de Savasana is het lekker om wat warmers aan te trekken. Je ligt dan helemaal stil voor de eindontspanning en het is dan niet fijn als je het koud krijgt. Neem ook een trui en sokken mee. Of sla een heerlijk warm dekentje over jezelf heen. Maak het aangenaam voor jezelf, zodat je heerlijk kunt ontspannen van je welverdiende rust!

Yoga-matje

In de yoga doen we veel verschillende houdingen: staand, liggend, op één been om zo het balans te waren en houdingen met een omgekeerde bloedsomloop (inversie). Het is fijn om dit op een yoga-matje te doen. Een yoga-matje zorgt er namelijk voor dat de ondergrond wat zachter is. Daarnaast heb je betere grip en meer demping. Een zachte ondergrond, goede grip en demping zul je hier zeker bij kunnen gebruiken! Yoga-matjes kunnen verschillen van dikte, lengte, breedte, materiaal, kleur en prijs.

welikeyoga

Yoga-belt of yoga-riem

Een yoga-belt is een soort van riem die je kan gebruiken tijdens je yoga-practice. Je kan het gebruiken om spieren te stretchen en je houdingen te verdiepen. De yoga-belts zijn met name geschikt voor oefeningen met de armen, benen, buikspieren en rug. Let op dat je tijdens het stretchen een aantal punten in acht neemt. In deze blog leg ik meer uit over het strechten van spieren. Belangrijk is dat de stretch nooit pijnlijk aanvoelt. Dan ga je namelijk te ver. Voel de stretch vooral  in de spierbuik (dit is in het midden van de spier) maar niet in de spier aanhechtingen (dit is het uiteinde van de spier waar het overgaat in een pees). Met behulp van een yoga-belt kan je bijvoorbeeld erg fijn je hamstrings stretchen. Dit zijn spieren aan de achterkant van je bovenbenen die bij atletische mensen soms wat kort zijn. Er zijn goede oefeningen om de verschillende delen van je Hamstings te stretchen met een yoga-belt.

Bolster

Een bolster is een handig tijdens je yoga-les en  kan je op verschillende manieren gebruiken. Je kan er  met en mooie lange rug rechtop op zitten. Dit doe je bijvoorbeeld bij meditatie, pranayama (ademhalingsoefeningen) of bij zittende oefeningen. Als je op een bolster zit is je zitvlak is iets hoger waardoor je heupgewricht net wat meer ruimte krijgt waarbij je knieën makkelijker naar buiten vallen. Zo kun je dus gemakkelijker en prettiger langer zitten in (halve) lotus of kleermakerszit. Er zijn meer houdingen waarbij een bolster heel goed van pas komt bijvoorbeeld in Virasana (heldhouding). Je kan ook heerlijk op een bolster liggen, mijn favoriet is Baddha Konasana (liggende vlinder).

yoga basisitems

 Yoga-blok

Een yoga-blok ook een goed hulpmiddel als je aan yoga doet. Het is meestal een rechthoekig, lichtgewicht blok dat steun en stabiliteit geeft bij het uitvoeren van diverse yoga-houdingen. Je kunt er met je handen op steunen als de grond net iets te ver is, of erop leunen en je spieren heerlijk los laten en alles ontspannen. Je kan een yoga-blok op veschillende manieren gebruiken.

Yoga kan je dus altijd overal doen. Met behulp van deze 5 basisitems kan je je yoga-practice wat comfortabeler maken.

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?