BlogSoorten yoga & achtergrond

Vijf voordelen van zwangerschapsyoga

posted by Marloes Faddegon

Tijdens je zwangerschap vinden er in hoog tempo lichamelijke en emotionele veranderingen plaats. Een bijzondere en tegelijk vaak spannende periode. Zwangerschapsyoga helpt je zo veel mogelijk van deze tijd te kunnen genieten en je voor te bereiden op de bevalling. Marloes, inmiddels ervaringsdeskundige, zette vijf fijne voordelen van zwangerschapsyoga voor je op een rij. Lees je mee?

Maak contact met je baby

Yoga is een moment om met je volledige aandacht naar je lichaam te gaan. Bij zwangerschapsyoga betekent dat ook contact maken met de baby in je buik. Even zitten of liggen met je ogen gesloten, je handen op je buik en je volledige aandacht voor wat er in je buik gebeurt. Vaak komt er een moment in je zwangerschap waarop je baby zal gaan reageren op de handen die je op je buik legt. Voel wat er gebeurt en maak er als je het leuk vindt een spelletje van waarbij je langzaam je handen verplaatst en voelt of je baby dan opnieuw naar je handen toe beweegt.

Verbeter je houding

Door je groeiende buik verandert je lichaamszwaartepunt gedurende de zwangerschap. Hierdoor krijgen veel zwangere vrouwen te maken met pijnklachten in de onderrug. Ook verslappen de spieren onder invloed van hormonale veranderingen in het hele lichaam en dus ook in het bekkengebied, terwijl die spieren juist extra gewicht te dragen hebben. Zwangerschapsyoga maakt je bewust van een goede houding. Ook verstevig je op een milde manier de spiergroepen die je buik ondersteunen.

Ontspan meer

Stress tijdens je zwangerschap is slecht voor de prenatale én postnatale ontwikkeling van je baby. Zwangerschapsyoga helpt je enerzijds ontspannen wanneer je je dagelijkse/wekelijkse uurtje yoga doet. Anderzijds helpen de ontspanningsoefeningen je ook om van de mat af meer te ontspannen. Bovendien heeft het leren ontspannen een goede invloed op het verloop van je bevalling, want ook daar is ontspanning het sleutelwoord om met de pijn om te gaan en mee te bewegen in de golven van je weeën.

Perfectioneer je adem

Onder invloed van hormonale veranderingen en door je groeiende buik die tegen je longen aan drukt zijn zwangere vrouwen meestal sneller buiten adem. Zwangerschapsyoga helpt om je manier van ademen te verbeteren en om te zakken van een oppervlakkige borstadem naar een diepe buikadem. Net als bij het ontspannen geldt ook voor de adem dat dit fijn is voor zowel de tijd op als naast de mat en ook voor bij de bevalling.

Voorkom en verlicht zwangerschapskwalen

In voorgaande punten zijn al voorbeelden aan bod gekomen van hoe zwangerschapsyoga ondersteunt bij het voorkomen en verlichten van zwangerschapskwalen. Het verschilt enorm per persoon in welke mate en van welke grotere en kleinere ongemakken je last krijgt tijdens je zwangerschap. Zwangerschapsyoga ondersteunt bij heel veel van dit soort ongemakken. Onder meer doordat het de doorstroming van je bloedvatenstelsel, lymfestelsel, en energiesysteem ondersteunt. Hierdoor vermindert het bijvoorbeeld vermoeidheidsklachten, het vasthouden van vocht en (kuit)krampen.

9 months preparing to fall in love for a lifetime

Misschien ook leuk?