BlogSoorten yoga & achtergrond

Geweldige voordelen van yoga

posted by Rosalie van den Boogaard

Yoga barst van de voordelen, maar de voordelen van yoga verschillen per persoon: we zijn immers allemaal anders. In deze blog zoom ik in op een aantal belangrijke ‘overall’ voordelen van yoga!

Less stress, volg je ademhaling

Yoga staat bekend om de rustgevende werking. Er zijn namelijk veel yoga-oefeningen om bij te ontspannen. Denk hierbij aan Savasana, ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie. Daarnaast is het bewegen op het ritme van je ademhaling ook rustgevend.

Je hebt vast wel eens gemerkt hoe gejaagd en snel je ademhaling kan zijn bij stress. Daarnaast is je ademhaling in rust juist langzaam en diep. Ontspanning en ademhaling zijn dus nauw met elkaar verbonden. Daarom volgen we tijdens yoga-oefeningen en meditatie altijd onze ademhaling. Je concentreert je op de ademhaling en observeert deze.

Om uit te leggen waarom dit zo nuttig is en hoe ademhaling en ontspanning verbonden zijn, zal ik iets meer vertellen over de werking van het zenuwstelsel.

balloon-1046658_960_720

Ons zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de regulatie van een groot aantal processen in ons lichaam, en is grofweg te verdelen in het:

  • Centraal zenuwstelsel
  • Autonoom zenuwstelsel

Het centraal zenuwstelsel kun je ‘besturen’ met je gedachten. Je kunt immers bewegen en je spieren aansturen.

Het autonoom zenuwstelsel is op haar beurt te verdelen in twee onderdelen: het parasympatisch deel en sympatisch deel. Deze delen van je zenuwstelsel staan niet onder invloed van je gedachten. Activatie van deze onderdelen gaat dus helemaal vanzelf, zonder dat je daarvoor bewust iets hoeft te doen. Ze zorgen bijvoorbeeld voor het aansturen van je inwendige spieren en je organen. Ze zijn elkaars tegenhanger en zorgen voor actie en ontspanning.

  • Als je parasympatisch zenuwstelsel actief is dan daalt je bloeddruk, je hartslag en je spierspanning. Daarbij word je spijsvertering gestimuleerd en vindt er herstel en opbouw plaats in je lichaam. Kortom, je ontspant!
  • Als je sympatisch zenuwstelsel actief is dan verhoogt je alertheid, je spierspanning, je hartslag en je bloeddruk. Er komen stress-hormonen vrij en je spijsvertering stopt. Je staat op scherp en klaar voor actie!

Dit is super-functioneel van ons lichaam maar het is wel belangrijk dat er een goede balans bestaat tussen deze twee staten. Zoals ik al eerder schreef, staat het autonome zenuwstelsel (parasympatisch en sympatisch deel) niet onder de invloed van de wil, maar je kunt deze onderdelen wel beïnvloeden. En je raadt het al: yoga helpt je daarbij.

Zo kan yoga kan je leren om beter te schakelen tussen je dagelijkse stress- (sympatisch: actie)  en chill- (parasympatisch: ontspan) momentjes. Yoga helpt je hier beter van bewust te worden. Wat geeft je stress en wat geeft je energie? Je kunt dit uitvinden door simpelweg je ademhaling te volgen en deze te observeren. Hierdoor kun je je beter in balans gaan voelen met ‘less stress‘. Je lichaam herstelt beter en komt sneller tot rust. Hier lees je meer over oefeningen om bij te ontspannen.

heart-1213475_960_720

Vergroot je spierkracht, werk aan flexibiliteit en train je balans en concentratie!

Bij veel soorten van yoga voer je allerlei yoga-houdingen uit op het ritme van je ademhaling. De yoga-houdingen worden soms in een vaste volgorde uitgevoerd. Deze yoga-houdingen zorgen onder andere voor spierkracht. Het kost je spieren namelijk energie om in deze houdingen te blijven staan. Ook vergroot je je flexibiliteit door op zoek te gaan naar jou beweeggrenzen. Deze grenzen vergroot je door met ‘jouw perfecte houding’ te oefenen. Die perfecte houding verschilt per persoon.

Daarnaast bestaan er veel balans-houdingen binnen yoga (bijvoorbeeld de boom). Hierbij moet moet je je wel concentreren omdat je anders omvalt. Door je te concentreren op de balans-houding denk je niet aan dingen die je vandaag hebt gedaan, of zaken die nog moeten worden geregeld, maar ben je volledig in het hier en nu. Hierdoor word je als ware een meditatie ingezogen. Met yoga vergroot je dus je spierkracht, werk je aan je flexibiliteit en train je je balans en concentratie. Hierdoor leer je je eigen lichaam goed kennen en je grenzen te verleggen!

Boom zw

Circulatie omhoog

Zoals je waarschijnlijk wel weet gaat bij inspanning (zoals sporten) je bloedcirculatie omhoog. Dit gebeurt ook tijdens yoga. Je krijgt het warm en je hart gaat sneller kloppen. Daarnaast wordt de circulatie gestimuleerd door de aard van de yoga-houdingen. Denk hierbij aan houdingen met een omgekeerde bloedsomloop bijvoorbeeld in de ploeg (Halasana), handstand of kopstand. In Twist-houdingen krijgen je organen ook nog eens een mini-massage wat ook de circulatie stimuleert.

Twist zittend zwartwit

Naast lichamelijke activiteit staat in yoga de ademhaling centraal. Met verschillende ademhalingstechnieken wordt de circulatie nog eens extra vergroot, bijvoorbeeld met de Ujjayi. Als je in rust de Ujjayi activeert, krijg je het ook warm en wordt je concentratie vermogen groter. Door de houdingen en ademhalingstechnieken gaat de energie dus door je lichaam stromen!

Dus genoeg voordelen om aan yoga te doen! Maar voor mij de belangrijkste: het voelt goed!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?