Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
Soorten yoga & achtergrond

Wat is pijn?

posted by Manja Weijers

Iedereen heeft wel eens pijn, fysieke pijn maar ook emotionele pijn. Maar waarom hebben we eigenlijk pijn? Wat is de functie van pijn? Daar gaat dit stukje over. Pijn is namelijk niets meer dan een waarschuwingssignaal van je brein om je lichaam te beschermen.

Wat is de functie van pijn?

Stel je stoot je teen, enorm snel gaat er dan een signaal naar je brein; ‘er is iets gebeurd met je grote teen’. Je brein besluit dan na het checken van allerlei andere zaken als; waar ben je, hoe voel je je, is dit al eens eerder gebeurd, of je lichaam of je grote teen in ‘gevaar’ is. Als je brein besluit dat je grote teen zo’n klap heeft gehad dat het beter is om even rustig aan te doen zendt je brein een pijnsignaal uit, zodat je hem niet gaat overbelasten. Hierdoor kan het lichaam je teen laten herstellen. Dit gebeurd allemaal razendsnel en kun je zelf niet bevatten.

Pijn betekent dus niet dat er iets kapot is, pijn betekent; er kan mogelijk iets kapot zijn of er kan iets kapot gaan als je niet oppast. Aan de hand van de situatie en het voordeel (of nadeel) dat het je oplevert besluit het brein of je pijn voelt of niet. Zo zal een voetballer veel eerder pijn voelen dan een wielrenner. Een voetballer heeft er voordeel aan, de tegenpartij krijgt bijvoorbeeld een gele kaart. Een wielrenner verliest de wedstrijd als hij pijn voelt. Misschien heb je het zelf een keer een ongeluk gehad, waarschijnlijk had je op dat moment niet zoveel pijn, maar de volgende dag deed heel je lichaam zeer. Op het moment van het ongeluk is het belangrijker dat jij veilig thuiskomt, heb je pijn belemmert dat je om thuis te komen. Als je dan thuis bent, dan heeft je lichaam tijd om te herstellen. De mate van pijn geeft dus niet perse de ernst aan. Een snee in je vinger door een scherp randje papier kan enorm veel pijn doen, maar het stelt niks voor. In dit filmpje wordt alles nog eens bondig uitgelegd.

chronische pijnChronische pijn en ons brein

Bij chronische pijn is het brein een beetje in de war. Het brein geeft dan continue pijnsignalen af terwijl er niet zoveel aan de hand is (/hoeft te zijn). Zie het als een autoalarm dat afgaat als er een blaadje op de auto valt. Je brein probeert je te beschermen maar is overgevoelig geworden. En als je continue pijn voelt geeft dat best veel stress, je zit niet lekker in je vel. Dit heeft weer een negatief effect op je pijnwaarneming zodat je weer meer pijn voelt. Hoe je je voelt is dus erg belangrijk bij pijnverwerking.

Het kan ook zijn dat je lichaam niet in staat is de juiste spieren in te schakelen en het brein andere spieren inschakelt zodat ze continue onder spanning staan. Omdat je spieren niet in staat zijn op het juiste moment te reageren beschermt je brein je door een pijnsignaal af te geven.

Wat kun je er zelf doen aan chronische pijn?

Bovenstaande voorbeelden van chronische pijn kunnen natuurlijk met elkaar verweven zijn. Maar wat kun je er zelf aan doen? In ieder geval zorgen dat je goed in je vel zit en je stressrespons vermindert (door bijvoorbeeld ademoefeningen, meditatie, buiten rustig wandelen, yoga, oefeningen, somatics, knutselen, boek lezen etc). Kijk wat jij leuk vind om te doen en ga dat doen. Zorg dat je je leven vol met leuke dingen stopt en laat alles wat je stress geeft of verdrietig en somber maakt even liggen. Kijk bijvoorbeeld geen drama films meer maar flauwe komedies. Als jij je beter voelt zal je lichaam zich ontspannen en kan het zijn dat spieren vanzelf al op tijd reageren. Het kan ook zijn dat ze een handje nodig hebben en dan zou je naar een therapeut kunnen gaan die kijkt naar spierpatronen in het lichaam.

Wil je meer info? Het boek ‘Begrijp de pijn’ van David Butler is een mooi boek waarin alles duidelijk uitgelegd wordt.

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?