BlogSoorten yoga & achtergrond

Wat je moet weten als yoga-beginner

posted by Rosalie van den Boogaard

Laatst kocht ik een yoga-boek bij de boekwinkel. Toen ik wilde afrekenen zei de man achter de kassa: ‘Is het een cadeautje of ga je zelf raar op je hoofd staan?’ Ik moest hier wel een beetje om lachen. Het klopt, bij yoga staan we wel eens in houdingen die er een beetje raar uit kunnen zien: zoals op ons hoofd. Maar alléén als je daar toe aan bent en het goed voelt. Op je hoofd staan is geen einddoel op zich. Toen ik zelf net met yoga begon dacht ik er hetzelfde over als de meneer uit de boekwinkel. Daarom in deze blog meer over dingen die je waarschijnlijk nog niet over yoga weet als je net begint.

Verschillende smaken

Er zijn veel verschillende soorten en voordelen van yoga. Zelfkennis over je lichaam en je ademhaling staat altijd centraal. Om erachter te komen welke yoga-vorm bij je past, kun je het beste een lesje volgen. Het kan zijn dat je de ene les geweldig vindt en de andere niet. Er is geen goed of fout, maar probeer waar te nemen wat de verschillende soorten yoga voor effect op je hebben.

Richt je blik naar binnen

Yoga betekent verenigen of verbinden en gaat om in balans zijn, zowel lichamelijk als geestelijk. Je richt je blik naar binnen en wordt niet afgeleid door dingen buiten jezelf. Door alle asana’s die we bij yoga doen, leer je je lichaam heel goed kennen en laat je de energie door je lichaam stromen. Je maakt jezelf sterk en soepel! Daar horen ook houdingen bij met een met omgekeerde bloedsomloop zoals kop- en handstanden.

Kortom, focus op jezelf en niet op je buurman of op de meneer bij de boekwinkel.

Blik naar binnen

Er bestaat geen perfecte houding

Je hebt vast al heel veel plaatjes en filmpjes gezien van mensen in moeilijk yoga-houdingen. Misschien dacht je wel ‘dat kan ik ook‘ of ‘dat kan ik echt niet‘ of ‘dit is niks voor mij‘. Het is goed om je te realiseren dat de persoon op de foto misschien wel de laatste vijf jaar elke dag jaar yoga heeft gedaan. Daarnaast is ieder lichaam anders. Sommige houdingen gaan soepel terwijl andere houdingen meer moeite kosten. Dit is allemaal volkomen normaal: jouw grenzen zijn jouw grenzen en voor jou op dit moment perfect. Er bestraat dus geen ‘perfecte houding’ alleen ‘jouw perfecte houding’.

Je hoeft niet lenig te zijn

Het maakt niets uit als je niet lenig bent. Juist als je niet zo lenig bent, kun je in een yoga-les aan je flexibiliteit werken. Er zijn genoeg hulpmiddelen om ‘jouw perfecte’ houding te zoeken zoals yoga-blokken en yoga-belts. Luister goed naar de yoga-docent. Ze zal je begeleiden in ‘jouw perfecte’ houding. Via de link kan je je eigen yoga-blok of yoga-belt bestellen.

yoga-blokken
Yoga is breder dan je yoga-mat

Yoga is breder dan je les-uurtje en heeft een uitgebreide filosofie. Patanjali was een Indiase geleerde en filosoof. Hij leefde rond de 2e eeuw voor Christus. Zijn naam is verbonden met de Yogasoetra’s. Yogasoetra’s zijn belangrijke klassieke teksten uit de yoga literatuur. Er zijn 196 soetra’s geformuleerd. Soetra’s zijn kort geformuleerde zinnen en betekent letterlijk ‘draad’. De 196 soetra’s zijn verdeeld over 4 hoofdstukken. Hierin wordt ook het zogenaamde achtvoudig pad beschreven. Dit pad bestaat uit 8 stappen die met behulp van oude yoga-technieken beoefend kunnen worden.

banner 4 meditatie monnik

Ik hoop dat je zo iets meer over yoga te weten bent gekomen, voordat je naar je eerste yoga-lesje gaat! Laat het lekker over je heenkomen en heb plezier. Het op je hoofd staan komt vanzelf wel.

Have a lovely day!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?