BlogSoorten yoga & achtergrond

Where your attention goes, energy flows!

posted by Marjolein Kats

 Als je in een yogahouding je blik zacht maakt en focust op één punt, gaat je aandacht vanzelf naar binnen toe. Maar ook van de yogamat af kan het je op zoveel manieren helpen. Dus ‘vind je drishti’, hoor je je yogadocent misschien weleens zeggen. Maar wat is het? En hoe doe je dat? 

Ken je het gevoel dat je aan het dagdromen bent en alles komt vertraagd binnen? Een bekende loopt voorbij, zwaait en pas later dringt het tot je door. Je blik is ergens op gericht, maar je gedachten zijn ergens anders. In yoga is dit “staren” een bewuste keuze waarbij je je discipline gebruikt om je ogen op een bepaald punt te houden.

De ontspannen starende blik, gericht op één punt, heet drishti. Het is een manier om de geest tot rust te brengen en de aandacht in jezelf te houden. Drishti helpt om bij jezelf te blijven tijdens je yoga practice. Niet kijken naar hoe flexibel je buurman of buurvrouw is, maar geconcentreerd blijven op wat er gebeurt in jouw lichaam.

Op de mat

Via drishti bereik je een dieper niveau van concentratie en verbeter je je alignement (uitlijning van de houding). Het helpt je bewust te zijn van de sensaties van je lichaam in iedere houding. Met het beoefenen van drishti ontwikkel je om te focussen op één punt. Je kunt meer kracht putten uit een houding dankzij drishti, en vanuit een bepaalde stilte in jezelf, in contact met jezelf, bewegen.

En buiten de mat

Ook in het dagelijks leven komt deze focus van pas. Als je oefent om te focussen in de houdingen op de mat, geeft dat je ook daarbuiten gemakkelijker die concentratie terug. Je raakt minder snel afgeleid. Dat kan enorm fijn zijn, een soort ankerpunt in een druk en hectisch leven. Bijvoorbeeld als je een drukke baan hebt. Hoe vaker je het beoefent, hoe gemakkelijker je naar die focus terug kunt op verschillende momenten in je werkdag. Stel dat je jezelf een doel hebt gesteld. Bijvoorbeeld: ik wil in twee maanden tijd een paar kilo afvallen. Of: ik wil deze zomer 10 km kunnen hardlopen binnen een uur. Of: binnen een maand wil ik meer rust ervaren in mijn leven door meer nee te zeggen tegen afspraken. Schrijf dan de concrete stappen op die je moet maken om dit te bereiken. Ga aan de slag. Laat je niet afleiden. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat vraagt om focus en discipline, twee zaken die je kunt oefenen tijdens je yoga practice. Als je focus gaat naar de concrete stappen die je moet nemen om je doel te bereiken, dan krijg je het voor elkaar. Where your attention goes, energy flows!

En nu aan de slag!

Hoe beoefen je drishti? Probeer je oogspieren te ontspannen en je blik zacht te maken. Richt met houdingen je blik naar buiten. Bijvoorbeeld op een punt aan de horizon, het puntje van je neus of op een kaars. Bij meditaties richt je je blik naar binnen zonder per se je ogen te sluiten: het meest gebruikt is dan je derde oog, het punt tussen je wenkbrauwen. Waar de blik op is gericht daar volgt de aandacht vanzelf naartoe.

Er zijn maar liefst negen drishti-punten! Mijn collega Adriënne geeft je in een volgende blog tips en een mooie oefening om zelf mee aan de slag te gaan.

Namasté!

Misschien ook leuk?