Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
Soorten yoga & achtergrond

Yoga bij burn-out

posted by Marloes Faddegon

Burn-out is beroepsziekte nummer één in Nederland. Ruim één op de zeven werknemers ervaart burn-out klachten. En één op de twee scholieren en studenten blijft wel eens thuis vanwege een opgebrand of oververmoeid gevoel. Helaas lijkt dit aantal alleen maar te groeien.

Ben je eenmaal burn-out dan kan het lang duren voordat je beter bent. In deze blog gaan we in op vijf voordelen van yoga bij het herstel van een burn-out. Kies (met name in het begin van je herstel) voor rustige yogavormen zoals yin yoga, restorative yoga, slow yoga, yoga nidra en hatha yoga.

1. Stresshormonen afvoeren

Yoga ondersteunt het lichaam bij de afvoer van stresshormonen uit het lichaam, waaronder cortisol. Bij yin verbeter je ook de aan- en afvoer van vloeistoffen in het bindweefsel, waarin cortisol zich ook kan opslaan. Daarnaast worden de stoffen serotonine en dopamine door yoga juist beter aangemaakt. Deze neurotransmitters spelen een belangrijke rol bij onder meer het ervaren van blijdschap, het verwerken van pijnprikkels en het goed laten verlopen van de slaapcyclus. Alle drie dingen die je goed kunt gebruiken bij burn-out herstel.

2. Stimuleer je nachtrust

Slaapproblemen zijn één van de meest genoemde verschijnselen bij een (aankomende) burn-out. Het kan gaan om zowel problemen bij het inslapen als bij het doorslapen. Hierdoor worden vermoeidheidsklachten steeds heftiger. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam neemt daardoor steeds meer af wat andere burn-out klachten vaak ook versterkt. Yoga ondersteunt bij de aanmaak van melatonine, van groot belang voor een goede nachtrust.

3. Van je hoofd naar je lijf

Met yoga ben je gefocust op de houdingen die je met je lichaam aanneemt. Je voelt je lichaam in plaats van dat je alleen vanuit je hoofd bezig bent. Door dit te oefenen met yoga en bijvoorbeeld met aandacht voor je lichaam kleine wandelingen kun je dit bij steeds meer dagelijkse activiteiten toepassen. Intensievere sporten zoals hardlopen kunnen ook helpen maar zijn, zeker aan het begin van een burn-out, vaak te belastend voor het lichaam.

4. Grenzen verkennen en accepteren

Door van je hoofd naar je lichaam te zakken leer je de verschillen per dag steeds beter aanvoelen. Je gaat waarschijnlijk de behoeften van je eigen lichaam steeds beter herkennen. En ook lichamelijke reacties en patronen op situaties kun je zo beter herkennen. Denk aan meer energie bij een andere dagindeling, vastzittende schouders bij dingen die je stress opleveren etc. Herkennen van jouw lichamelijke behoeften en grenzen is de eerste stap om er bewust naar te kunnen handelen.

5. Concentratie

Ook concentratieproblemen komen veelvuldig voor bij een burn-out. Soms blijven deze klachten zelfs als restklachten aanhouden na het herstel. Bij yoga concentreer je je op yogahoudingen die je uitvoert, ademhalingsoefeningen die je doet en korte meditaties aan het begin of het einde van de les. Deze concentratie oefening helpt bij het herstel van concentratie tijdens werk en andere dagelijkse bezigheden.

26 februari geven wij een ‘Relax, Restore & Renew workshop’ perfect om het zelfherstellend vermogen van je lichaam te ondersteunen en stresshormonen af te voeren.
Wees lief  voor jezelf.

Juist als je niet lekker in je vel zit.

Misschien ook leuk?