BlogSoorten yoga & achtergrond

Yoga en welke vorm past bij mij?

posted by Rosalie van den Boogaard

Yoga betekend verenigen of verbinden en gaat om één worden, zowel lichamelijk als geestelijk. Je richt je blik naar binnen en wordt niet afgeleid door dingen buiten jezelf. Door alle asana’s die we in de yoga doen leer je je lichaam heel goed kennen en maak je jezelf sterk en soepel!

Er bestaan origineel vier stromingen binnen de yoga waar Hatha yoga er één van is. Hatha yoga is ontstaan uit yogahoudingen en ademhalingsoefeningen die werden gebruikt ter voorbereiding op meditatie (tijdens meditatie moet je immers lang in dezelfde houding zitten). Hatha yoga is de meeste bekende vorm van yoga in het westen en kan weer worden opgesplitst in Ashtanga yoga, Iyengar yoga, Bikram yoga, Yin yoga enz. Er zijn dus heel veel verschillende soorten yoga maar zelfkennis via het lichaam en de ademhaling blijft overal centraal staan. Om erachter te komen wat bij je past kun je het beste een les volgen. Het is natuurlijk ook leuk om erover te lezen dus hier in het kort wat over vier yoga-soorten.

Hatha yoga

Hatha yoga is een klassieke vorm van yoga waarin beheersing van het lichaam doormiddel van ademhaling, inspanning en ontspanning centraal staat. Dynamische houdingen zoals de zonnegroet wisselen elkaar af met statische houdingen. Daarnaast is er genoeg ruimte voor ontspanning.

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is door Patanjali beschreven in de Sutra’s. Ashtanga betekent de acht ledematen of het achtvoudige pad. Het  een intensieve vorm van yoga waarbij je iedere keer dezelfde serie houdingen uitgevoerd. Je activeert aan het begin je Bandha’s (je trekt je navel in en op). En je activeert de Ujjayi ademhaling om de houdingen te ondersteunen, wat klinkt als ruisen van de zee (meer over de Ujjayi ademhaling). Je begint met zonnegroet A/B, daarna volgen actieve, fysieke bewegingen die met veel concentratie worden uitgevoegd.  Elke houding wordt voorbereid door de voorafgaande houding. Aan het eind van de les is er ruimte voor ontspanning.

Yin yoga

Yin Yoga is een zachte ontspannende yogavorm, met zittende en liggende houdingen die lang worden aangehouden, ongeveer 3 tot 5 minuten. Je ontspant je spier en je bindweefsel (fascia) komt op rek. Je mediteert als ware in een yogahouding, het kan een enorme uitdaging voor je zijn om lang(er) in dezelfde houding te blijven. Yin yoga is een goede tegenhanger voor de actieve yogavormen zoals Ashtanga of Power yoga (Yang).

Blik naar binnen

Power yoga

Power yoga, is een intensieve dynamische vorm van yoga: Power zegt het eigenlijk al! Het is afgeleid van Ashtanga yoga. Fysieke houdingen volgen elkaar op en worden ondersteund door de ademhaling. Bij power yoga staan de yoga series alleen niet vast maar verschillen per les.

Bikram yoga

Bikram yoga voer je in een verwarmde ruimte uit, het bestaat uit 26 Hatha-yoga asana’s en 2 ademhalingsoefeningen. Iedere keer wordt dezelfde serie houdingen uitgevoerd, als je vaker naar de bikram gaat, gaat dit steeds beter en raakt je lichaam gewend aan de warmte. Tijdens de les ga je aardig zweten, waarbij je veel  afvalstoffen kwijtraakt (maar dit is niet bewezen). Dus drink na afloop goed. Meer over Bikram lees je hier.

Tips
  • Sluit alle yoga-lessen af in Savasana, voor sommige van ons is dit de grootste uitdaging, waarom lees je hier.
  • Probeer zelf verschillende lessen uit om er achter te komen wat je fijn vind.
  • Benieuwd wat te eten en drinken voor, na en tijdens een yoga les? Hier lees je daar wat meer over.
  • Ga met een open houding na de les en geef je eraan over.
  • Neem eens een andere les dan normaal, kan erg verfrissend zijn.
  • Volg eens een les bij iemand anders: andere stijl en aanpak kan soms leuk zijn.
  • Forceer niks.
  • Heb je al eens Aerial yoga geprobeerd? Beleef en zweef!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?