Soorten yoga & achtergrond

Yoga op weg naar je vakantiebestemming

posted by Marloes Faddegon

De vakantieperiode is in volle gang. En wat is er fijner dan fit aankomen op je vakantiebestemming? Met onderstaande yoga oefeningen en voedingstips maak je ook de weg naar je bestemming tot een leuk onderdeel van je vakantie. Want: wherever you go – there you are.

Zittende yoga voor on the go

Voetenlift
Kom met je rug los van de rugleuning. Zet je voeten plat aan de grond. Voel hoe beide zitbotten contact maken met het stoelvlak. Strek je kruin op richting het plafond en voel de extra ruimte die je tussen de wervels creëert. Beweeg de schouderbladen op de rug naar elkaar toe en omlaag. Trek je navel licht in en beweeg om en om je rechtervoet en je linkervoet van de vloer af, terwijl je been in dezelfde hoek blijft.

Zittende twist
Kom terug met beide voeten aan de grond. Adem diep in en op de volgende uitadem twist je naar rechts. Je kijkt over je rechterschouder naar achter. Leg je linkerhand op je bovenbeen en je rechterhand plat tegen de rugleuning. Op elke inademing strek je je kruin op richting het plafond en op elke uitademing kijk je of er ruimte is om nog iets dieper naar achteren te twisten. Kom op een uitademing terug naar het midden en herhaal naar links.

Schouders draaien
Adem in cirkel de schouders naar voren en omhoog. Adem uit cirkel de schouders naar achteren en omlaag. Ga door tot het voor jou genoeg is. Herhaal de oefening maar dan met het naar voren draaien van de schouder in plaats van naar achteren.

Cat-cow
Maak de beweging als in cat-cow maar dan zittend. Op de uitademing maak je je rug bol en kijk je naar de navel. Op de inademing maak je de rug hol en kijk je schuin omhoog. Voel hoe niet alleen je onderrug hol en bol wordt, maar hoe ook je schouderbladen op de rug naar elkaar toe en van elkaar af bewegen.

Geleide meditatie
Zonder jezelf even af met je ogen dicht, oortjes in en een geleide meditatie. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de gratis app van VGZ Zilveren Kruis of een andere meditatie app die jij fijn vindt.

Eten en drinken voor fitheid on the go

Blijf gehydrateerd
Onvoldoende vocht zorgt voor een vermoeid gevoel. Zorg dus dat je genoeg water en kruidenthee drinkt. Neem bijvoorbeeld water mee in een grote fles met daarin een paar schijfjes citroen en een takje munt. Misschien moet je een extra plasstop inlassen, maar dan beweeg je gelijk weer even waardoor je uiteindelijk fitter aankomt op je vakantieadres.

Eet voldoende groente en fruit
Groente en fruit bevat belangrijke vitaminen en mineralen om je energiek te kunnen voelen. Bovendien bevatten ze ook veel vocht en vezels (zie punt 1 en 3). De ideale snack dus voor onderweg. Neem bijvoorbeeld snackgroenten, een thuis klaargemaakte fruitsalade of verschillende gedroogde vruchten zoals abrikozen mee voor onderweg.

Vermijd alcohol en koffie
Oppeppende voedingsmiddelen zoals alcohol en koffie dehydrateren je lichaam (zie punt 1). Bovendien zorgen ze in eerste instantie voor een energiepiek die wordt ‘afgestraft’ met een enorme energiedip.

Vermijd te vette maaltijden
Gezonde vetten zoals die uit avocado’s en olijven zijn prima om te eten. Té vette maaltijden zoals bijvoorbeeld een enorm bord patat met een kaassoufflé en een flinke klodder mayo zorgen voor een sloom gevoel. Niet handig dus als je je energie onderweg op peil wilt houden.

Zorg voor voldoende vezels
Kies voor producten met vezels. Dit zijn vaak gelijk ook de voedingsmiddelen met complexere koolhydraten en belangrijke vitaminen en mineralen. Denk bijvoorbeeld aan volkorenproducten met vezels en B-vitamines die van belang zijn voor je energiepeil. Neem bijvoorbeeld volkoren-desem-bolletjes mee, een bakje met zelfgemaakte doperwten-avocado-munt-spread en een bakje radijs in plakjes. Maak onderweg een pitstop, smeer je broodjes en geniet van het moment!

Travel brings
power and love
back to your life
– Rumi –

Misschien ook leuk?