BlogYoga houdingen & series

De Maangroet, voor een heerlijke nachtrust

posted by Rosalie van den Boogaard

Ken je dat gevoel? Het is zondagavond en je wilt op tijd gaan slapen omdat je een volle week voor de boeg hebt. Je bent ook best wel moe maar die slaap – tja – die laat op zich wachten. Op die momenten kun voortaan misschien een keer de Maangroet proberen. Zo kom je in de ontspan-stemming en slaap je beter (hoe dat komt lees je hier).

De Maangroet, ofwel in Sanskriet Chandra Namaskar, heeft verschillende variaties. De bekendste variant bestaat uit 12 yoga-houdingen (asana’s) die in een vaste volgorde worden uitgevoerd. De houdingen volgen op de ademhaling maar kunnen ook langer dan 1 ademhaling worden vastgehouden, afhankelijk van je voorkeur.

Zoals de naam al doet vermoeden wordt de Maangroet oorspronkelijk in de avond uitgevoerd. De houding zorgt voor ontspanning en rust aan het einde van de dag. Dit in tegenstelling tot de welbekende Zonnegroet waarbij je je lichaam activeert aan het begin van de dag.

Wil je ook in rustmodus komen met behulp van yoga en de Maangroet? Give it a try!

Waarom zou ik de maangroet doen?

Bij de Maangroet rek en strek je je spieren op een rustigere en ontspannende manier, zodat je niet direct een enorme energie-boost krijgt. Je ademhaling wordt rustiger zodat ook je gedachten rustiger worden. Hierdoor kom je nog meer in de chill-modus.

Je begint met het 3 keer uitvoeren van de Maangroet. Daarna voer je dit op naar 6 tot 8 keer of nog vaker. Doe het liever een paar keer in alle rust en met aandacht, dan een hele reeks gehaast achter elkaar. Het is belangrijk dat de Maangroet goed voelt en dat je binnen je grenzen blijft. Je kunt deze oefening gerust iedere avond doen! En laten we eerlijk zijn: het mag natuurlijk ook op een ander tijdstip als je daar zin in hebt.

Hoe voer ik de Maangroet uit?

Neem Tadasana aan (via de link lees je uitgebreide instructies), adem een paar keer in en uit.

maangroet stap 1Adem in, til je armen via je zij omhoog tot naar je oren.

maangroet stap 2Adem uit, buig naar rechts, maak een half maantje van je lichaam.

Adem in, kom terug naar het midden en strek je helemaal uit.

Adem uit, buig naar links, maak weer een half maantje van je lichaam.

maangroet stap 3Adem in, kom weer terug naar het midden.

Adem uit, maak een grote pas zijwaarts, je staat nu in een spreidstand.

maangroet stap 4Adem uit, buig de benen, en maak ook met je armen een hoek van 90 graden.

maangroet stap 5Adem in strek je benen en armen weer.

Adem uit en kom in de triangle pose (via de link lees je uitgebreide instructies). Adem weer in.

maangroet stap 6Adem uit en ga door naar de hoofd-op-knie houding.

maangroet stap 7Adem in, buig je voorste been en strek je achterste been uit, open je borst. Lees meer over de lage lunge.

maangroet stap 8Adem uit, kom in hurkzit met 1 been uitgestrekt.

maangroet stap 9Adem in, kom helemaal in hurkzit, druk de handen tegen elkaar.

maangroet stap 10Adem uit, kom in hurkzit (aan de andere kant) met 1 been uitgestrekt.

maangroet stap 11Adem in, buig je voorste been en strek je achterste been uit, open je borst.

maangroet stap 12Adem uit, strek de beide benen en ga door naar de hoofd-op-knie houding.

maangroet stap 13Adem in, ga door naar triangle pose, adem uit.

maangroet stap 14Adem in, strek je benen en armen weer.

maangroet stap 15

Adem uit, buig je benen, en maak ook met je armen een hoek van 90 graden.

maangroet stap 16

Adem uit, maak een grote pas zijwaarts, je staat nu weer met de voetjes naast elkaar. Adem in, met je armen naast je oren, maak je lang.

maangroet stap 17

Adem uit, buig naar links. Adem in, kom terug naar het midden en strek je helemaal uit. Adem uit, buig naar rechts. Adem in, kom terug naar het midden en strek je helemaal uit.

Adem uit en kom tot slot weer terug in Tadasana.

maangroet stap19

En nu nog een paar rondes! Zodat je gedachtes rustiger worden en je je lichaam op een rustigere ontspannende manier rekt en strekt.

 

Tips

Tips voor het doen van de Maangroet

  • Bouw het rustig op, start met 3 keer, daarna kun je dit verder uitbouwen naar 6-12 keer.
  • Haast je niet, neem de tijd.
  • Zet een lekker muziekje op als je de Maangroet uitvoert, of oefen heel rustgevend in volledige stilte.
  • Dim het licht in de kamer zodat je vast in de slaapstemming komt.
  • Volg je ademhaling.
  • Pak na afloop je welverdiende Savasana.
  • Benieuwd naar meer fijne oefeningen om aan het eind van de dag te doen? In deze blog lees je meer.
Sweet dreams!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?