BlogFood

Eet wat bessen & stop met stressen

posted by Marloes Faddegon

Uit verschillende onderzoeken (waaronder meta-analyses van voedingsonderzoeken) is gebleken dat er een relatie is tussen stress en voeding, zowel in de positieve als negatieve zin. Vandaag gaan we in op een paar gezondheidsvoordelen van blauwe bessen in tijden van stress. Uiteraard inclusief een lekker recept, yummie!

Blauwe bessen bevatten onder meer veel vitamine C en andere antioxidanten. Vitamine C laat cortisol in je bloed dalen, een hormoon wat wordt aangemaakt bij stressreacties in het lichaam. Ook bevatten blauwe bessen veel andere antioxidanten, waaronder flavonoïden. De hoge concentraties hiervan in de blauwe bes beschermen onder meer tegen DNA schade (en daarmee tegen kanker), ongezond cholestrol & hoge bloeddruk (en daarmee tegen hart- en vaatziekten) en verbeteren de hersenfunctie (en bieden zo extra bescherming tegen dementie).

Na deze beknopte beschrijving geven we je graag een lekker bessenrecept om gelijk een extra dosis van die lekkere antioxidanten binnen te krijgen.

Blauwe bessen & boekweit ontbijtmousse

Doe ’s avonds een halve beker vol boekweitkorrels en vul de rest van de beker met een plantaardige melksoort naar keuze, bijvoorbeeld amandelmelk of havermelk. ’s Morgens pureer je de boekweitkorrels en plantaardige melk samen met een halve banaan, een halve beker blauwe bessen en twee theelepels tahin (sesampasta) in de blender. De andere helft van de banaan verdeel je over twee glazen of bakjes, daar giet je de ontbijtmousse bovenop en je sluit af met wat bessen en eventueel wat munt bovenop.

Tip 1: Als je graag warm ontbijt verwarm je de gepureerde mousse kort in een pannetje.
Tip 2: Als je geen boekweitkorrels kunt vinden kun je dit recept ook met havermout maken.
Tip 3: Vervang de tahin ook eens door witte amandelpasta.
Tip 4: Wil je het geheel zoeter maken? Pureer dan twee geweekte dadels mee met de mousse.

See cooking as
yoga time!

Misschien ook leuk?