BlogFood

Elke dag tijd voor een warm ontbijt!

posted by Marloes Faddegon

Titel: Ontbijt je fit Ι Ondertitel: Starten met de vijf elementen voeding Ι
ISBN: 978-90-822692-0-8 Ι  2014

Er zijn steeds meer mensen met vermoeidheidsklachten. Het is dan ook één van de redenen om aan yoga te doen die ik regelmatig van mensen terug hoor in mijn yogalessen. En yoga helpt inderdaad om meer energie te krijgen. Onder meer omdat het alles in je lichaam weer goed laat stromen en helpt bij het opheffen van lichamelijke én emotionele blokkades in je lijf. Maar ook omdat het stress verlaagt, slaapkwaliteit verhoogt en je ademhaling verbetert.

Een andere pijler voor meer energie is het aanpassen van je eetpatroon. De eerste stap die je kunt zetten volgens de theorie van de 5-elementen voeding (ofwel de Traditionele Chinese Geneeskunde), is starten met warm ontbijten. Volgens deze theorie zijn de maag en de milt verantwoordelijk voor het omzetten van voeding die je tot je neemt naar bruikbare energie voor je lijf. Je kunt de maag zien als een kookpan en de milt als het vuur onder deze kookpan. Niet ontbijten of het eten van een koud ontbijt, rauw ontbijt of ontbijt met veel melkproducten kost de milt bijvoorbeeld veel onnodige energie om de pan te verwarmen. Die energie kun je zeer waarschijnlijk wel beter gebruiken! Jutta Koehler schreef een heel boek over ontbijten volgens de 5-elementen voedingsleer. Uiteraard waren we de beroerdste niet en testten we haar boek voor jou, lees je mee wat we ervan vonden?

5-elementen-voeding

Het boek ‘Ontbijt je fit’ is grofweg opgedeeld in twee delen. Het eerste deel van het boek bevat achtergrondinformatie over de Chinese voedingsleer en tips om je ontbijtgewoonten aan te passen. Het tweede deel van het boek bevat recepten die gemakkelijk zijn om mee te starten en recepten ingedeeld naar seizoen.

Het informatieve deel is duidelijk verwoord, waardoor het prettig leesbaar is en geen droge kost is om door te worstelen. Je leert bijvoorbeeld waarom het ontbijt zo’n belangrijke maaltijd is voor je lichaam en waarom een warm ontbijt een goed idee is. Ook wordt ingegaan op de thermische waarde van voedingsmiddelen. Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd waarom warme muntthee toch een verkoelende werking heeft op het lichaam. Op dezelfde manier wordt ook uitgelegd waardoor sommige voedingsmiddelen een verslijmende of uitdrogende werking op het lichaam hebben.

De veelheid aan praktische informatie is geordend op een mooie poster die wordt meegeleverd met het boek. Deze kun je (in het begin) op een zichtbare plek ophangen, bijvoorbeeld in je keuken. Zo zie je gemakkelijk welke voedingsmiddelen welke gezondheidseffecten hebben.

Ook benadrukt Jutta Koehler in haar boek om te leren luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft. Dit omdat de informatie die je eigen lichaam afgeeft het meest belangrijk is om te ontdekken wat voor jou goede voeding is. En zo’n advies kunnen we als yogadocenten alleen maar toejuichen, luister naar je lichaam want jij bent de enige die van binnen voelt welke signalen je lijf afgeeft.

Ontbijtrecepten om mee te starten

Het ontbijtboek van Jutta Koehler is zo praktisch mogelijk opgezet. Ze geeft in het eerste deel al tips om nieuwe ontbijtgewoonten in te passen in verschillende scenario’s van hoe je ochtend en verdere dagindeling er normaal uitziet. Om deze tips kracht bij te zetten start ze het tweede deel van haar boek met ontbijtrecepten die gemakkelijk te bereiden zijn en die dicht(er) liggen bij wat veel mensen in Nederland gewend zijn ’s morgens te ontbijten.

Ontbijtrecepten per seizoen

Na de recepten om gemakkelijk mee te starten volgt een scala aan verschillende soorten warme ontbijtrecepten die zijn geordend per seizoen. Door mee te eten met voedingsmiddelen van de seizoenen zorg je gemakkelijker voor de behoeften van je lichaam. Ook staan er bij de recepten interessante weetjes vanuit de 5-elementen voedingsleer. En de ingrediënten zijn geordend in de 5 elementen hout, vuur, aarde, metaal en water. Zo leer je elke keer dat je een nieuw recept probeert ook weer wat bij over de uitwerking van specifieke voeding op je lichaam.

Voorbeelden van warme recepten zijn
  • Soep, zoals misosoep of groentensoepen met of zonder granen
  • Pap van bijvoorbeeld haver, boekweit, gierst of maïsmail
  • Pannenkoeken van bijvoorbeeld boekweit
  • Omelet met gekookte of gestoomde groenten

Natuurlijk vroegen we weer toestemming om een voorbeeldrecept te plaatsen. Het werd een favoriet van Marloes die stiekem niet alleen lekker is als ontbijt maar ook met de lunch, namelijk misosoep voor de lente.

Ingrediënten
  • Hout: ½ tl vers geperst citroensap
  • Vuur: snufje kurkuma
  • Aarde: groenten bijv. wortel, broccoli, pastinaak (element vuur); 2 el sesamolie; 1 blok tofu
  • Metaal: verse gember, stukje van ½ cm; handvol waterkers
  • Water: 1 l water; 1 tl instant wakame kombu, stukje van 4 cm; 2-4 tl misopasta, hoeveelheid naar smaak
Bereiding

Breng het water met kombu en wakame aan de kook. Snij de groenten in stukken. Voeg deze met citroensap, kurkuma en gember toe en laat alles op een zacht vuur koken. Snij ondertussen de tofu in blokken van circa twee centimeter. Wanneer de groenten bijna gaar zij, voeg de tofu toe. Zet het vuur uit. Los de misopasta in een beetje lauw water op en doe de opgeloste pasta bij de soep. Verwijder de kombu of snij hem in kleine stukjes en doe dit terug in de soep. Voeg de sesamolie to. Serveer de soep met waterkers. Gebruik restjes rijst of andere granen om de soep nog voedzamer te maken.

Effect op het lichaam

Dit recept werkt reinigend en is daarom geschikt in de lente als kuur. Herstelt de darmflora, bijvoorbeeld na antibioticakuren.

Weetje miso

Miso komt oorspronkelijk uit Japan. Miso is een pasta gemaakt van sojabonen, zout en (eventueel) een graansoort, die met elkaar gefermenteerd worden. In ongepasteuriseerde miso zitten veel melkzuurbacteriën en enzymen die van groot belang zijn bij de vertering en opname van voedsel. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het regelmatige gebruik van miso het cholesterolgehalte verlaagt en de circulatie en spijsvertering verbetert. Miso herstelt de darmflora en is daarom bijzonder goed geschikt na een behandeling met antibiotica. De misopasta mag je alleen verwarmen en niet koken, omdat anders de enzymen kapot gaan.

Link om het boek te kopen: www.juttakoehler.eu/product/boek-ontbijt-je-fit-starten-met-devijf-elemente-voeding/

Uit mijn diepste ziel stijgt,
en mijn neusvleugels beven,
een enorme apetijt,
in ontbijt en in het leven.
-Joachim Ringelnatz –

Misschien ook leuk?