BlogFood

Krachtige Kurkuma #1

posted by Marloes Faddegon

In de ayurvedische keuken wordt kurkuma al duizenden jaren gebruikt. Bijvoorbeeld in curries en in golden milk, waarover later meer. Het wordt gezien als medicinaal kruid met talrijke lichamelijke en geestelijke gezondheidsvoordelen. Wetenschappelijke onderzoeken van de afgelopen decennia bevestigen veel van deze gezondheidsvoordelen die in de ayurvedische geneeskunde al bekend waren.

Definitie

Kurkuma is familie van de gemberwortel en staat bekend onder verschillende namen: (Indiase) geelwortel, curcuma, koenier, koenijt, tarmeriek en tarmeric. In specerijenmengsels zoals kerrie en veel currypasta’s is kurkuma het kruid wat verantwoordelijk is voor de gele kleur. Je koopt kurkuma verst als wortel of gedroogd en vermalen tot poeder. De werkzame stof in kurkuma is curcumine. Je lichaam kan deze stof beter opnemen wanneer je kurkuma gebruikt in combinatie met zwarte peper en/of gezonde vetten.Dosering

In veel studies naar de positieve effecten van curcumine wordt uitgegaan van een consumptie van 1 tot 4 gram hiervan per dag. Om 1 gram curcumine binnen te krijgen moet je ongeveer 30 gram kurkuma eten, wat praktisch niet te doen is. Sommige mensen maken dan ook gebruik van curcumine suplementen om optimaal te profiteren van de gezondheidsvoordelen.

Bijwerkingen

Hoewel curcumine wordt beschouwd als een veilige stof zonder bijwerkingen wordt er wel afgeraden om het in hoge dosering te gebruiken in combinatie met bloedverdunners. Ook bij zwangerschap en borstvoeding wordt het gebruik (in hoge dosering) afgeraden, omdat daarnaar te weinig onderzoek is gedaan en wel bekend is dat het de baarmoeder kan stimuleren wat de zwangerschap in gevaar kan brengen. Verder zitten in supplementen vaak vulstoffen en kunnen deze vulstoffen of extreem hoge doseringen van de curcumine ook bijwerkingen veroorzaken. Zoals met alles zal het ook hier weer gaan om balans.

Gezondheidsvoordelen

De lijst met gezondheidsvoordelen is enorm. We hebben er een aantal voor je uitgelicht. Het gaat hierbij om effecten die zijn gevonden in studies met dagelijks gebruik tussen de 1 en de 4 gram curmunine:

  1. Versterkt het immuunsysteem
  2. Werkt ontstekingsremmend
  3. Is een sterke antioxidant
  4. Vertraagt het verouderingsproces van de hersenen
  5. Voorkomt mogelijk Alzheimer
  6. Helpt tegen depressie
  7. Geeft verlichting van de klachten bij reuma
  8. Helpt bij artrose in de knieën
  9. Verkleint de kans op hart- en vaatziekten
  10. Verlaagt het LDL cholesterol in het bloed
  11. Verkleint de kans op diabetes type 2 bij pre-diabetici
  12. Verlaagt de bloedglucose bij mensen met diabets type 2
  13. Ondersteunt de werking van de nieren
  14. Geeft verlichting bij het prikkelbare darm syndroom
  15. Vermindert psoriasisklachten
  16. Voorkomt en geneest mogelijke bepaalde vormen van kanker

Aan de slag met kurkuma? Bekijk de recepten in de blog Krachtige kurkuma #2.

The greatest wealth is health

Misschien ook leuk?