BlogFood

Krachtige Kurkuma #2

posted by Marloes Faddegon

In onze vorige blog over kurkuma gingen we in op de werkzame stof curcumine. De gele kleur van het kruid en de gezondheidseffecten. In deze blog geven we je inspiratie voor een dag vol kurkumagebruik. Lees je mee en laat je ons weten welk recept je als eerste wilt uitproberen?

Ontbijt

Net als gember kun je ook kurkuma toevoegen aan je havermout. Warm bijvoorbeeld havermout met amandelmelk, kurkuma en kaneel in een pannetje op. Voeg op het laatst een grof geprakte banaan en een klontje kokosvet of een scheutje walnootolie toe. Schenk in een kom en eet zo of voeg nog wat extra fruit, honing of kokosrasp toe.

Lunch

Kurkuma en bloemkool zijn een lekker smaakcombinatie en worden samen veelvuldig gebruikt in de ayurvedische keuken. Maak bijvoorbeeld een bloemkool-kurkuma soep voor de lunch. Fruit hiervoor een gesnipperde ui samen met een teen knoflook in wat olijfolie. Voeg 1,5 liter water toe samen met twee bouillonblokjes, een in roosjes gesneden bloemkool, een halve theelepel kurkuma, een halve theelepel komijn en versgemalen zwarte peper naar smaak. Laat ongeveer een kwartier koken tot de bloemkool zacht is, voeg 200 ml kokosmelk toe en pureer vervolgens alles met een staafmixer. Serveer de soep met verse koriander en grof gehakte cashewnoten.

Tussendoor

Maak voor tussendoor eens een lekkere en verwarmende kurkuma latte. Voor vier kleine of twee grote bekers verwarm je een halve liter amandelmelk in een pan samen met 1 theelepel kurkumapoeder, 4 plakjes verse kurkuma en 2 plakjes verse gember. Als de amandelmelk bijna kookt zet je het vuur snel lager en haar je de verse gember en kurkuma eruit. Schenk de kurkuma latte in bekers en bestrooi bovenop met wat kaneel en eventueel honing of agavesiroop naar smaak.

Diner

De combinatiemogelijkheden voor curries met kurkuma zijn eindeloos. Maak bijvoorbeeld eens een wortel-linzen-sperziebonen curry voor 3-4 personen met kerrie en kokosmelk. Fruit hiervoor een rode ui met een teen knoflook in wat olijf- of kokosolie. Voeg vervolgens ½ kilo fijn gesneden wortelen, 100 gram rode linzen en 150 gram sperziebonen toe. Voeg 250 ml water toe samen met 1 eetlepel kerriepoeder, wat verse fijngesneden gember, 1 kaneelstokje en als je van pittig houdt wat chilipeper naar smaak. Zet het vuur middelhoog en zorg dat de wortels en linzen in ongeveer 10 minuten gaar worden. Als al het water is opgenomen voeg je 200 ml kokosmelk toe en laat je alles nog even door pruttelen. Mocht het droog gaan koken dan voeg je gewoon wat extra water toe. Je serveert de curry bijvoorbeeld met naanbrood, zilvervlies- of rode rijst.

Good food is good mood

Misschien ook leuk?