BlogFood

Welke gezond tussendoortje eet jij voor of na je yoga practice?

posted by Marloes Faddegon

Titel: Energierepen en –balletjes Ι Ondertitel: 69 recepten vol gezonde energie Ι  ISBN: 9789023015086 Ι  2016 Uitgeverij Becht

Yoga ’s ochtends vroeg, yoga in je lunchpauze, yoga na je werk…yoga met een te volle buik is niet prettig, maar yoga met een knorrende maag net zo min. Het moment waarop je yoga beoefend vraagt soms om een kleine snack vooraf. Ook als je ’s avonds na werk en yoga nog even op de bank gaat zitten met een heerlijke mok thee wil je er misschien wat lekkers bij. Maar graag wel in de combinatie lekker en gezond! Als yogi beschouw je je lichaam immers als voertuig in dit leven en daarvoor zorg je goed.

In Energierepen en –balletjes heeft Fern Green 69 recepten verzameld om zelf tussendoortjes te maken. Met voedzame ingrediënten en prachtige kleurenfoto’s die het water in je mond doen lopen.

Het kookboek bestaat min of meer uit vijf delen:

  • Deel 1: handige informatie over de ingrediënten en de bereiding
  • Deel 2: Recepten voor energierepen zonder oven
  • Deel 3: Recepten voor energierepen uit de oven
  • Deel 4: Recepten voor energieballetjes zonder oven
  • Deel 5: Recepten voor pasta’s (bijv. notenpasta) en puree (bijv. pompoenpasta)
Aan de slag!

Ik heb een zwak voor alle recepten die je als balletjes maakt. Ook bij vega burgerrecepten. Het eerste recept wat ik testte was dan ook een recept van energieballetje. Het werden de balletjes met wortel & pistachenoot, omdat deze combinatie me deed denken aan een heerlijke salade die ik soms maak. En de balletjes waren net zo geslaagd! Maar helaas mogen we jullie daarvan niet zomaar het recept geven. Gelukkig mogen we wel het recept met jullie delen van de citroen, chiazaad & cashewballetjes. Ook die energieballetjes vonden we zeer geslaagd, heerlijk fris door de citroen. Enne…als je toch nieuwsgierig bent naar de andere balletjes dan is het wellicht handig om te weten dat je het boek o.a. kunt kopen bij Dille & Kamille.

Recept citroen, chiazaad & cashewnoot balletjes

Ingrediënten voor 12 balletjes:

  • 150 g cashewnoten
  • 45 g havermeel
  • 35 g rauw kokoschips + extra voor de buitenkant
  • een snufje zout
  • 200 g Medjool dadels, ontpit
  • 2 eetlepels chiazaad
  • de geraspte schil van een citroen

Bereidingswijze

Doe de cashewnoten, de havermout, de kokos en het zout in de kom van een keukenmachine en laat deze draaien totdat het geheel fijngemalen is. Voeg de dadels, 60 ml heet water, het chiazaad en de citroenrasp toe. Laat de machine nogmaals draaien totdat zich een deegachtig mengsel heeft gevormd. Maak je handen vochtig en vorm van het mengsel 12 balletjes zo groot als een golfbal. Bestrooi de bovenkant met wat kokoschips. Zet ze 10 minuten in de koelkast om op te stijven. Tip: Ook lekker als zoete afsluiting bij een yoga potluck! Enjoy!

– The secret ingrediënt is always love –

Misschien ook leuk?