BlogFood

Ginger up!

posted by Rosalie van den Boogaard

Gember, mijn favoriet! Een beetje gember in een wok schotel, een snufje gember in bananenboot of een kopje gember thee.
Het geeft net wat meer pit aan het eten en een verwarmend effect. Nu blijkt gember ook veel eigenschappen te hebben die gezond zijn voor je lichaam, dus dit past goed in een yogi’s lifestyle!

Wat is gember?

De Gemberplant (Zingiber) heeft rietachtige stengels waar witte bloemen aan groeien. Ondergronds groeien dikke wortels, die als voedselopslag dient voor de plant. De wortels zij geel en hieruit wordt gember gewonnen. Gember groeit het best best bij subtropisch klimaat.

ginger

Wat is er gezond aan gember?

Gember zit vol met vitaminen (B1, B2, B6, en vitamine C) en mineralen (natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium en koper). Verder zitten er stoffen in gember die antioxidante eigenschappen hebben bijvoorbeeld Gingerol, Shogaol, Zingiberene.
Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen kunnen opsporen en uitschakelen en komen in plantaardige voedingsmiddelen.
De antioxidanten helpen dus om schade in de lichaamscellen te voorkomen.
Hier in het kort een paar belangrijke stoffen die in gember voorkomen:

  • Gingerol, geeft de mooie kleur aan gember. Dit is een bioactieve stof, ofwel een plantaardige voedingsstof die helpt tegen misselijkheid en gezwollen gewrichten.
  • Shogaol, geeft de pittig smaak aan gember en zorgt voor vermindering van pijn en ontsteking.
  • Zingiberene, is een olie die zorgt voor de frisse geur van gember en  een goede spijsvertering.

Ginger-up

Zo reden genoeg om gember te gebruiken maar wat mij betreft de belangrijkste: je moet het wel lekker vinden!

Gemberthee drink ik zelf graag, je kan hiervoor biologische gemberthee kopen maar je kan het ook gemakkelijk zelf maken (des te leuker). De thee is ook nog eens goed  wanneer je je niet kip lekker voelt en een verkoudheid of griepje voelt aankomen.

Ik laat de gemberthee altijd mega lang trekken zodat het erg sterk en pittig is. Ik maak het vaak in een klein thermoskannetje zodat het niet afkoelt. Je kan het ook in een dubbelwandig theeglas gebruiken. Dan blijft je thee ook warm en heeft het ook voldoende tijd om te trekken. Afgekoeld is het trouwens ook prima te drinken!

 

Gemberthee met een citrus-twist voor 2 kopjes
  • 5 cm verse gemberwortel (of meer als je dat lekker vindt)
  • Kwart verse citroen
  • schuifje verse sinaasappel
  • Eventueel lepeltje honing
  1. Rasp de gemberwortel of snijd de gember in kleine stukje. Je kan de stukje zo in je glas doen maar als je liever geen losse stukje gember in mond hebt gebruik een thee-ei of vul een theezakje.
  2. Kook water en giet het op de gemberstukjes in je theeglas
  3. Knijp een beetje citroensap in je theeglas
  4. En een schijfje sinaasappel om het af te maken
  5. Laat de gemberthee trekken, zodat het lichtgeel van kleur is.
    Voeg naar smaak wat honing toe, maar zonder is ook lekker!

ginger tea

Gemberthee met een munt-twist voor 2 kopjes
  • 5 cm verse gemberwortel (of meer als je dat lekker vindt)
  • 2 takjes verse munt
  • Eventueel lepeltje honing
  1. Rasp de gemberwortel of snijd de gember in kleine stukje. Je kan de stukje zo in je glas doen maar als je liever geen losse stukje gember in mond hebt gebruik een thee-ei of vul een theezakje.
  2. Kook water en giet het op de gemberstukjes in je theeglas
  3. Voeg de munt toe
  4. Laat de gemberthee trekken, zodat het lichtgeel van kleur is.
    Voeg naar smaak wat honing toe, maar zonder is ook lekker!

Het is ook lekker om gember aan bananenbrood toe te voegen, in it’s bananas meer!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?