BlogYoga houdingen & series

Krachtig als een Krijger in Virabhadrasana

posted by Rosalie van den Boogaard

De Warrior, Krijger ofwel Virabhadrasana is een krachtige staande houding en wordt vaak gedaan tijdens de yoga-les. Er zijn drie soorten van, aangeduid met een Romeins cijfer I, II en III.

What about the name?

De naam ‘Krijger’ klinkt niet echt yogi. Maar gelukkig, de naam van deze asana heeft niet met vechten of fysiek geweld te maken. Het gaat om de innerlijke Krijger en het innerlijke gevecht. Dit innerlijke gevecht wordt in oude yoga teksten (Bhagavad-Gita) beschreven.

Voordelen van de Krijger

De Krijger heeft vele voordelen, hier een aantal opgesomd:

  • Je traint je uithoudingsvermogen.
  • Je strekt je liezen, verlengt je rug en opent je heupen. Dus goed tegen stramme, ongetrainde (been, arm en borst) spieren en stijve heupen!
  • Vergroot balans, concentratie en kracht.
  • Je voelt je er krachtig en energiek door!

Hoe moet ik de Krijger I en II uitvoeren?

Stap 1 tot en met 4 zijn gelijk in Krijger I en II, hier volgt een instructie stap per stap:

Stap 1: Ga staan in Tadasana.

Stap 2: Maak een grote stap met je linkervoet naar achter, ongeveer 1,30 meter.

Stap 3: Draai je linkervoet licht in, 45 graden.

Stap 4: Je hielen zijn in 1 lijn maar vind je het lastig om je balans te bewaren plaats je voeten dan op heupbreedte.

Stap 5: Je heupen en schouders wijzen naar voren. En zijn parallel aan de korte zijde van de mat. De hele asana lang!

Stap 6: Adem in: breng je armen omhoog en strek je uit. Kijk naar je duimen.

Stap 7: Adem uit: Buig je rechterknie recht naar voren, tot de knie boven de enkel is. Het rechterbeen is parallel aan de grond (minder ver kan natuurlijk ook).

Krijger 1 asana

Stap 8: Blijf één of meer ademhalingen in deze houding en voel je krachtig als een Krijger!!

Stap 9: Terug? Adem in en strek je rechterbeen. Adem uit en laat de armen zakken. Draai over je hielen om de andere kant te doen. Of stap of spring je voeten bij elkaar naar Tadasana. En wissel dan van kant.

En nu de Krijger II

Stap 1 tot en met 4 zijn in Krijger II hetzelfde als in Krijger I.

Stap 5: Je heupen en schouders wijzen naar de zijkant. En zijn dus parallel aan de lange zijde van de mat. De hele asana lang!

Stap 6: Adem in: breng je armen tot schouder hoogte en strek je uit, kijk naar je rechter duim. Hou je schouders zo laag mogelijk.

Stap 7: Adem uit: Buig je rechterknie, recht naar voren, tot de knie boven de enkel is het rechterbeen parallel aan de grond (minder ver kan natuurlijk ook).

Krijger 2

Stap 8: Blijf één of meerdere ademhalingen in deze houding en voel je krachtig als een Krijger!!

Stap 9: Terug? Adem in en strek je rechterbeen. Adem uit en laat de armen zakken. Draai over je hielen om de andere kant te doen. Of stap of spring je voeten bij elkaar naar Tadasana. En wissel dan van kant.

En vind je de Warrior in jezelf en vind je dit een fijne houding? In Zonnegoet B komt de Krijger I ook voor. Krijger I is dus goed te integreren in je dagelijkse yoga-practice! Verder is leuk om de Krijger II te combineren met de driehoekshouding ofwel Utthita Trikonasana, dit is ook een krachtige staande houding.

favicon-welikeyoga

Namasté!

Misschien ook leuk?