BlogMeditatie & ontspanning

Sluit je dag af met een kaarsmeditatie

posted by Rosalie van den Boogaard

In de winter steek ik graag kaarsjes aan om het gezellig te maken binnen. Nu blijkt dat je met kaarslicht ook goed kunt mediteren – zelf doe ik deze kaarsmeditatie al sinds januari en het helpt me echt om te focussen en tot rust te komen aan het einde van de dag. Misschien werkt de kaarsmeditatie ook wel voor jou. Als je dit doet vlak voordat je naar bed gaat kan je er waarschijnlijk ook nog heerlijk van slapen.

Voordelen van mediteren

Meditatie helpt de geest te kalmeren en om helderheid te creƫren. Nog meer voordelen: meditatie ontspant het lichaam, balanceert de emoties en brengt je in het moment. In een eerder blog kan je meer lezen over meditatietips en de voordelen.

Zo bereid je de kaarsmeditatie voor
  • Maak wat tijd vrij voordat je gaat slapen. Plan bijvoorbeeld minimaal 10 minuten in.
  • Zorg dat je een rustige plek hebt waar je je kunt terugtrekken. Je kan op een kussen of blok komen zitten zodat je goed rechtop zit. Zorg ervoor dat je stevig op de grond zit, niet gespannen, bijvoorbeeld in kleermakerszit of Dandasana.
  • Plaats een kaars of wachinelichtje op ongeveer 100 cm afstand en steek het aan – dim het licht of maak de ruimte helemaal donker.
  • Zet een timer – zodat je niet op de klok hoeft te kijken ‘hoelang je al zit’.
Zo voer je de kaarsmeditatie uit
  • Richt je aandacht op de vlam. Observeer de kleuren van het licht; blauw, geel oranje, groen, rood. Wat zie je?
  • Zie je de vlam bewegen?
  • Wat kan je zien aan de helderheid van het licht?
  • Kan je warmte voelen?
  • Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat je licht en warmte inademt.
  • Of je kan je voorstellen dat het licht straalt en het je laat verwarmen.
  • Gaat je aandacht naar iets anders uit? Breng je aandacht dan terug naar het licht – neem waar en accepteer. Mediteren betekent niet dat er geen gedachten of gevoelens meer voorbijkomen. Laat het voorbijkomen zonder te oordelen of te willen veranderen. Het gaat om het accepteren van het moment nu.
  • Het kan zijn dat het je het licht ziet vervagen, je ogen gaan tranen of je lichtbanen ziet – vooral als je door je wimpers kijkt.
  • Je kan je ogen sluiten – zie je de vlam nog voor je?
In stilte – kun je beter horen

Misschien ook leuk?