BlogMeditatie & ontspanning

Ayurvedische slaapmutsjes

posted by Marloes Faddegon

Slaap zorgt voor lichamelijk en geestelijk herstel (uitrusten, reinigen etc.) in ons lichaam. Bij onvoldoende slaap of slaap van een te lage kwaliteit raken we uit balans. Maar omgekeerd is het ook lastig om lang genoeg en met voldoende kwaliteit te slapen als je uit balans bent. Wil je weten welke yoga oefeningen geschikt zijn voor het slapen gaan? Lees dat dit eerdere blog.

Ayurveda wordt wel eens het zusje van de yoga genoemd en is een holistische gezondheidsleer die zich richt op het in balans houden en brengen van de drie dosha’s, welke elk voor andere processen in het lichaam verantwoordelijk zijn. De dosha’s die onderscheiden worden zijn: vatha, pitha en kapha. Niet goed kunnen inslapen wordt in deze gezondheidsleer in verband gebracht met een verhoogde pitha-dosha, wel inslapen maar later weer wakker worden met een verhoogde vata-dosha en (te) veel slaap nodig hebben met een verhoogde kapha-dosha.

Licht diner

Probeer je laatste maaltijd tussen 18-19u te eten. Bij voorkeur eet je een licht verteerbaar gerecht wat bestaat uit voedingsmiddelen die je vata-dosha om deze tijd ondersteunen om tot rust te komen. Denk hierbij aan warme, vochtige en aardende voeding zoals bijvoorbeeld soepen en curries die bestaan uit warme groentes met kruiden. Voorbeelden van aardende voeding zijn (zoete) aardappelen, wortels, pastinaken, asperges en ook diverse specerijen hebben deze uitwerking. Probeer met name rauw en droog voedsel en (ijs)koude dranken rond deze tijd van de dag te vermijden.

green-asparagus

 

Dagelijkse routine

Dagelijks hetzelfde ritme qua eten, slaaptijden en kleine rustmomenten gedurende dag ondersteunen een gezonde balans tussen de drie dosha’s. Probeer elke avond rond dezelfde tijd naar bede te gaan. Volgens de ayurvedische gezondheidsleer bij voorkeur uiterlijk tussen 22-23u. Hetzelfde geldt voor de tijd waarop je opstaat. De aanbevelingen uit de Ayurveda voor een gezonde slaap zijn niet te laat naar bed en bijtijds weer opstaan, namelijk tussen 4.30-6.00u. De exacte tijden zijn afhankelijk van de overheersende dosha in jouw lichaam. De belangrijkste boodschap is om een vast ritme aan te houden, liefst ook op vrije dagen.

(Voet)massage met warme sesamolie

Als je je voeten masseert ben je weg met je gedachten uit je hoofd. Door (zelf)massages verbetert je doorbloeding van je voeten en dit ontspant je zenuwstelsel. Bijkomend voordeel van een voetmassage is dat je in korte tijd alle essentiële drukpunten langs gaat waarmee je de energiebalans in je lichaam positief beïnvloedt. Sesamolie wordt vanwege verschillende positieve eigenschappen al heel lang ingezet in de ayurveda. De olie werkt van zichzelf al verwarmend, maar je kunt deze voor een extra verwarmend en ontspannend effect ook nog opwarmen voordat je ermee masseert.

Amandelmelk met specerijen

Het drinken van warme amandelmelk met nootmuskaat en kardemom werkt kalmerend en daarmee slaap bevorderend. Een koekkruidenmix is hiervoor ook geschikt omdat beide kruiden daar meestal in verwerkt zijn.

almondmilk

Kamillethee

Lijkt bovenstaand drankje je niet zo lekker of hou je van wat afwisseling? Ook kamillethee is een drankje wat al eeuwen bekend staat om zijn kalmerende werking. Niet alleen binnen de ayurveda overigens!

Sweet dreams…zzzzz!
favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?