BlogMeditatie & ontspanning

Mediteren kun je leren

posted by Rosalie

De hele dag nemen we van alles waar met onze zintuigen: we zien, we horen, we voelen, ruiken en proeven. Daarnaast heb je nog je fysieke en geestelijke gesteldheid, ben je happy en fit of feeling blue. Tijdens mediteren (Dhyana) waar heel veel verschillende vormen van zijn  is de concentratie het uitgangspunt.

Je richt je zintuigen bijvoorbeeld op één focuspunt, je concentreert je op je ademhaling. Door je aandacht op je ademhaling te richten en je hierop te concentreren denk je niet aan het verleden, niet aan de toekomst maar ben je in het nu. Dit kan erg ontspannend en rustgevend zijn. Als er zijn geen storende gedachten meer in je concentratie zijn spreek je van meditatie (Dhyana).

Live in the Moment

Dit is natuurlijk niet gemakkelijk want je gedachten poppen op als paraplu’s op een regenachtige dag. Gelukkig kan je dit wel leren door veel te oefenen, dus geef niet op als het de eerste keren niet lukt en wees niet te snel gefrustreerd als je gedachten afdwalen. Merk je gedachten op en realiseer je dat je bent afgeleid, oordeel niet (men, ben ik alweeeer afgeleid!! Zodat je niet gefrustreerd raakt)  en keer weer terug bij je ademhaling of een ander punt waar je concentratie naar uit gaat. Zelf proberen?

  • Zoek een rustige ruimte waar je niet wordt gestoord in je huis of op een andere mooie plek. Er zijn ook studio’s waar je kunt mediteren, in Utrecht kan dit bijvoorbeeld  bij Zendo.
  • Je kan in de kleermakerszit of in de halve of hele lotus zitten, misschien met ondersteuning van een kussen onder je zitbotjes. Sommige mensen vinden Dandasana, de stafhouding of Virasana een fijne houding om te mediteren. Zorg er in ieder geval voor dat je prettig en comfortabel zit.
  • Sluit je ogen of focus je blik op één punt schuin voor je.
  • Voel hoe je zit, hoe je de grond raakt, hoe je armen je knieën raken, ben je gespannen en loop zo je lichaam na, schouders, nek, handen enz.
  • Probeer je vervolgens te concentreren op je ademhaling, adem in door je neus, beweegt hierbij je buik, je borst of beide. Adem uit en voel waar de beweging plaats vind. Je kan ook een lichte Ujjayi ademhaling activeren, dit helpt bij vergroten van de aandacht voor je ademhaling en concentratie.
  • Blijf je vervolgens concentreren op je ademhaling rustig in en uit.
  • Gaat je been tijdens de oefening slapen en wil je verzitten, doe dit dan gewoon maar probeer het dan wel heel bewust en rustig te doen en keer vervolgens in de nieuwe houding weer terug naar je ademhaling.
  • Een gedachten popt op, prima, kan gebeuren, merk het op en laat het gaan.
  • Bouw je meditatie rustig op, probeer het eens voor 10 minuten, je kan het rustig opbouwen naar een uur of nog langer.
  • Meer oefeningen om bij te ontspannen lees je hier.
Namasté

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?