BlogMeditatie & ontspanning

Mindful hardlopen

posted by Marloes Faddegon

In Running Buddha beschrijft Sakyong Mipham –  geestelijk leider van Shambhala, een wereldwijd netwerk van meditatiecentra – op een verhalende wijze de relatie tussen geestelijke en lichamelijke training, ofwel hardlopen en meditatie. De aandacht voor de eenheid tussen je lichaam en je geest geeft dit boek iets extra’s ten opzichte van diverse andere boeken over meditatie en mindfulness.

Shambala

De auteur van het boek is een Tibetaanse lama, getraind volgens de shambala filosofie. Het shambala-pad gaat over spirituele ontwikkeling tot een persoonlijkheid vol zelfvertrouwen en zonder angsten. Beoefening van vechtsport en meditatie zijn belangrijke elementen in dit pad van krijgerschap. Voor de auteur is mediteren dus bijna net zo normaal als ademhalen. De hoofdstukken in het boek zijn vernoemd naar de vier fases van dit krijgerschap: de tijger, de leeuw, de garoeda en de draak. Hardlopen met meditatieve elementen wordt door de auteur verhalend geïllustreerd aan de hand van deze principes.

Aandacht – Training van lichaam en geest

Aandacht is een kernelement. Er wordt benadrukt dat meditatief hardlopen niet het mediteren vervangt. Maar dat mediteren en hardlopen activiteiten zijn die elkaar goed aanvullen. Er worden tips gegeven hoe je meditatietechnieken toepast tijdens het hardlopen. De nadruk ligt steeds op de persoon als geheel, dus de wisselwerking tussen lichaam en geest. En dat je je algehele welbevingen kunt vergroten door beide te trainen.

Inspirerend

Ik vond het boek inspirerend omdat het hardlopen en mediteren echt samenbrengt, waarbij elementen in beide activiteiten worden toegepast en je beiden blijft oefenen. Zowel voor mijn meditaties, voor mijn loopjes als voor meer mindfulness in mijn dagelijkse activiteiten vond ik het boek inspirerend.

Lezen, herlezen en terugbladeren – een meditatie op zich

Het boek is verhalend geschreven, vol boeiende anekdotes. Interessant om achter elkaar door te lezen, maar niet noodzakelijk. Het boek leest zich goed voor lezen in zijn geheel, herlezen en terugbladeren naar delen.

Meditatiekussen en hardloopschoenen – Zin!

Kortom tijd voor een nieuwe hardloopronde met meditatieve handvatten van deze ervaren Tibetaanse leider. En je raadt het al, als cooling-down wacht mijn meditatiekussen me thuis op!

Andere boeken van de auteur? Of boek over chi running?

Meer lezen van dezelfde auteur? Hij schreef ook ‘Meester over je eigen leven’, ‘Je geest als bondgenoot’ en ‘Fundamentele goedheid’. In dit laatstgenoemde boek worden de vier fases van het shambala-pad verder uitgelegd.

Ren met meer aandacht,
mediteer na je run,
train je lichaam en je geest.

Misschien ook leuk?