Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogMeditatie & ontspanning

Less stress, de kunst van ontspannen

posted by Rosalie
Waarom is ontspannen belangrijk?

Als je stress hebt merk je dat je veel spanning in je lichaam maakt en dat je hartslag omhoog schiet, dit komt door verschillende hormonen. Deze hormonen zijn erg belangrijk want ze maken je alert en geven je energie op momenten dat je het nodig hebt, bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie. Als de hormonen lange tijd te hoog zijn, ook wanneer je niet in een gevaarlijke situatie zit kan dit nadelige gevolgen hebben: je kan slecht slapen, vergeetachtigheid en geïrriteerd zijn, hoofdpijn of stijve nek en schouders hebben: niet fijn dus.

Niet zo gek dat als je kijkt naar ons druk bestaan waarin we altijd bereikbaar en beschikbaar zijn. Waar ook nog eens werk af moet en deadlines zijn, we veel afspraken maken, etentjes, uitjes en fuifjes plannen en zo kan ik nog wel even door gaan. Vaak allemaal leuk maar het kan ook wat veel worden en voor de nodige stress zorgen. Dit heb je dan meestal pas te laat door. Vraag jezelf dus af: ‘wat geeft mij stress en wat kan ik hieraan doen’. Het is dus super belangrijk om af en toe, letterlijk en figuurlijk stil te staan en rust nemen, het geeft nieuwe energie en je stresslevels kunnen dalen. Dus geef die laptop een schop en zet je telefoon eens uit en plan een avondje ‘me-time’, ervaar dat vakantie-gevoel in je eigen huis! De vier oefeningen kunnen je helpen om tot jezelf te komen, doe wat goed voelt, enjoy!

20160110_181409

Oefeningen om bij te ontspannen

Voordat je aan de oefeningen te begint is het fijn als je als een soort van ‘zen’ bent, luister naar je favoriete muziek, doe iets wat je leuk vind, bijvoorbeeld koken, zingen of kijk naar leuke foto’s. Als dit je lukt kan je de oefeningen ook een proberen in bed, op de bank of op je yoga-map:

Oefening 1: Bodyscan

De bodyscan: verplaats je aandacht naar je lichaam, voel hoe je erbij licht, neem het waar en oordeel er niet over. Welke delen raken de grond, begin bij je tenen, je voeten, je kuiten en loop je lichaam verder af. Adem rustig in en uit en voel bij iedere uitademing hoe je steeds dieper in de grond zakt.

Oefening 2: Aanspannen en ontspannen

Aan en ontspannen: Ga zitten, rechte rug, voeten om de grond en maak je lang. Maakt van je een vuist met je handen, span je hele armen aan, houd dit vast en vervolgens laat je het weer los. Daarna: haal je schouders op, hou dit even vast  en ontspan ze weer. Dit kan je verder ook doen met je buik, billen, benen, span je spieren aan en laat het daarna allemaal los.

Oefening 3: Tel je uitademing

Ga op de yoga mat liggen of zitten en zorg dat je het niet koud hebt.  Adem rustig in en uit en tel van 20 terug naar 1 op iedere uitademing. Sluit je ogen en focus op een stel je een punt van licht tussen je wenkbrauwen voor waar je op focust. Keer al je voelsprieten naar binnen en propt er een ‘ to-do-lijstjes’ op begin dan weer bij 20.

Oefening 4: Mantra

Denk aan een mantra wat jou een goed gevoel geeft,  ‘ik heb genoeg ruimte/ ik ben gelukkig, ik heb alle tijd/ ik ben goed zoals ik ben’. En iets wat jou negatieve gevoelens geeft ‘ik heb stress / ik heb geen tijd’. Ga op de yoga mat liggen of zitten en zorg dat je het niet koud hebt.  Op de inademing, denk je aan je krachtig aan je ‘positieve mantra’ en focus hierop. Op de uitademing aan de ‘negatieve’ en laat je negatieve gedachten gaan. Herhaal dit een aantal keer.

 Tips voor less stress
  • Vraag jezelf dus af: ‘Wat geeft mij stress en wat kan ik hieraan doen’ & ‘Wat geeft mij energie en rust’.
  • Pan geregeld een avond ‘me-time’ met wat jij leuk en ontspannend vind.
  • Zorg dat een plekje hebt waar je even niet gestoord word, zet je telefoon, pc en televisie uit.
  • Wel eens yoga achter je bureau gedaan voor een klein micro ontspan-momentje? Hier lees je daar meer over.
  • Voor de ontspanningsoefening geldt oefening baart kunst.
  • Ben je ook benieuwd naar meditatie? In deze blog handige tips.
Mooie dag vandaag met less stress & stress less!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?