BlogMeditatie & ontspanning

Yoga voor het slapen gaan

posted by Rosalie

Yoga staat bekend om de rustgevende werking en is dus perfect voor het slapen gaan!

Er zijn namelijk veel yoga-oefeningen om bij te ontspannen. Denk hierbij aan Savasana, ademhalingstechnieken (pranayama) en meditatie. Daarnaast zijn er nog genoeg andere fijne asana’s en oefeningen die je helemaal in de slaapstemming brengen.

Als we willen slapen wordt het zogeheten parasympatisch zenuwstelsel actief. Dit betekent dat je bloeddruk, je hartslag en je spierspanning daalt. Daarbij word je spijsvertering gestimuleerd en vindt er herstel en opbouw plaats in je lichaam. Kortom, je ontspant. En dit heb je precies nodig als je wil gaan slapen. In deze blog geef ik oefeningen zodat je hopelijk helemaal chill wordt en snel kan inslapen zzzzzzzzzzzzzzzzz:)

Balasana, Child pose

Neem voor het slapengaan je time-out in Balasana! Balasana is een houding waarin je je blik goed naar binnen kunt richten en je ademhaling kunt observeren, een perfecte rusthouding. In deze blog lees je hoe je stap voor stap in Balasana komt.

Balasana

 Bodyscan

In deze oefening verplaats je je aandacht naar je lichaam. Voel hoe je erbij licht, neem het gewoon waar en oordeel er niet over. Welke delen raken de grond? Begin bij je tenen, je voeten, je kuiten en loop je lichaam verder af. Adem rustig in en uit en voel bij iedere uitademing hoe je steeds dieper in de grond zakt. Misschien merk je op bepaalde delen spanning in je lichaam die je misschien zachter kunt maken door je spieren los te laten en op elke uitademing meer contact te maken met de vloer.

Liggende vlinder

De liggende vlinder wordt ook wel Supta Baddha Konasana. Persoonlijk vind ik dit een hele fijn oefening om het gebied rond je liezen en je hart te openen. In de liggende vlinder laat je je lichaam helemaal zwaar worden en kun je je ademhaling gemakkelijk observeren. Zo kun je je helemaal (leren) ontspannen. In deze blog lees je hoe je stap voor stap in Supta Baddha Konasana komt.

thumbnail_PicsArt_06-21-12.47.31

Aanspannen en ontspannen

Deze aan- en ontspan oefening kan je liggend of zitten doen. Na een inspanning is het vaak makkelijker om je helemaal te ontspannen, vandaar deze oefening. Je kan bijvoorbeeld beginnen met je handen en armen.Maakt een vuist met je handen en span je hele armen aan. Houd dit vast en vervolgens laat je op een diepe uitademing alles weer helemaal los en laat je arm zwaar worden. Daarna: haal je schouders op, hou dit even vast  en ontspan ze weer helemaal en voel het verschil. Dit kan je verder ook doen met je buik, billen, benen, span je spieren aan en laat het daarna allemaal los. Wedden dat je na deze oefening veel meer spieren en gedachten los kan laten?

Maangroet

De Maangroet, ofwel in Sanskriet Chandra Namaskar, heeft verschillende variaties. De bekendste variant bestaat uit 12 yoga-houdingen (asana’s) die in een vaste volgorde worden uitgevoerd. De houdingen volgen op de ademhaling maar kunnen ook langer dan 1 ademhaling worden vastgehouden, afhankelijk van je voorkeur.

Zoals de naam al doet vermoeden wordt de Maangroet oorspronkelijk in de avond uitgevoerd. De houding zorgt voor ontspanning en rust aan het einde van de dag. Dit in tegenstelling tot de welbekende Zonnegroet waarbij je je lichaam activeert aan het begin van de dag. In deze blog leg ik de Maangroet stap voor stap uit.

maan

Tel je uitademing

Ga op de yoga mat liggen of zitten en zorg dat je het niet koud hebt.  Adem rustig in en uit en tel van 20 terug naar 1 op iedere uitademing. Keer al je voelsprieten naar binnen en propt er een ‘ to-do-lijstjes’ op begin dan weer bij 20. Je kan deze oefening ook in een houding doen, bijvoorbeeld wanneer je in childpose ligt.

Yoga Nidra

Letterlijk betekent yoga nidra ‘slapen met een spoor van bewustzijn’. Dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar dat is het niet. Deze vorm van yoga brengt je in een staat tussen waken en dromen in. Het opent de diepere lagen van je geest en het kan fysieke en mentale onrust verminderen. In deze blog lees je meer over yoga nidra is en hoe een yoga nidra les eruit ziet.

Hopelijk zit er een oefening tussen waarvan jij helemaal in de slaapstemming kan komen…zzzzzzzzzzzzzzz
Sweet dreams!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?