BlogMeditatie & ontspanning

Hoe jouw morgen meditatie-proof te beginnen

posted by Rosalie van den Boogaard

Tijdens mediteren (Dhyana) richt je je zintuigen op één focuspunt en probeer je alle andere (storende) gedachten los te laten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan maar oefening baart kunst!

Je kunt op verschillende manieren mediteren maar als beginner is het waarschijnlijk het gemakkelijkst om jezelf te concentreren  op  je ademhaling. Dit doe je door je natuurlijke ademhaling te observeren.

Waarom zou ik dit doen?

Door je aandacht op je ademhaling te richten en je hierop te concentreren denk je niet aan het verleden, niet aan de toekomst maar ben je in het nu. Dit kan erg ontspannend en rustgevend zijn. Het is super fijn om zo je dag te beginnen! In deze blog een wat tips om je morgen meditatie-proof te maken!

160628 meditatie blog

Tips om jouw morgen meditatie-proof te laten beginnen
  • Zet je wekker minimaal 15 minuten eerder zodat je voldoende tijd hebt om je rust te vinden.
  • Zet een timer tijdens de meditatie. Als je aan het nadenken bent over hoe lang de meditatie nog duurt levert dit onnodige gedachten op. Bouw de meditatie langzaam op en begin met 10 minuten.
  • Zoek een rustig plekje op en zet je tv en je telefoon uit. Schone, frisse ruimte zonder al te veel ruis (rommel, stof of lawaai) is het fijnst.
  • Ga comfortabel zitten en maak het jezelf gemakkelijk. Kom bijvoorbeeld in kleermakerszit, (halve)lotus op een meditatiekussen of bolster zitten. Je kunt ook in Dandasana (stafhouding) of in Virasana (heldhouding) zitten als je dat fijner vindt.

zittende held

  • Sluit je ogen of kijk schuin voor je richting de vloer.
  • Observeer je ademhaling. Waar vindt je ademhaling plaatst? Is het diep of oppervlakkig? Ben je gespannen of relax? Neem het waar zonder er meteen wat van te vinden.
  • Merk je nu dat je dat je gedachten ineens ergens anders zijn dan bij je ademhaling? Geen nood, merk het op en realiseer je dat je bent afgeleid. Keer gewoon weer terug naar het observeren van je ademhaling. Maar dit vergt wel wat discipline, vooral als je nog een beetje slaperig bent.
  • Mediteren kun je eventueel met begeleiding doen. Een stem (real-life of opname) die je begeleidt (en niet op je zenuwen werkt) kan handig zijn om je aandacht bij je ademhaling te houden. Zo zullen je gedachten minder snel afdwalen.
  • Stel geen doelen, laat de meditatie al ware over je heen komen. Als je een doel stelt is het lastiger je aandacht in het ‘hier’ te houden.
  • Wees vriendelijk en aardig voor jezelf (en  natuurlijk ook voor  anderen). Elke meditatie is weer anders, soms zit je in de flow en soms wil het niet lukken. Als het niet gaat zoals je wil wees dan niet te streng voor jezelf. Gun jezelf de tijd om te leren!
  • Zet eventueel een mooi rustig muziekje op, brand een kaarsje en een wierrookje.
Ik hoop dat je met deze tips jou morgenroutine meditatieproof kunt maken. Wil je meer weten over leren mediteren? In deze blog lees je daar meer over.
Mooie dag!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?