BlogMeditatie & ontspanning

7 tips om te beginnen met mediteren

posted by Marjolein Kats

Meditatie gaat over het verlangen te realiseren wie we werkelijk zijn.

Met deze vraag begint het zoeken. Mediteren is een verkenningstocht waarin we ervoor openstaan te leren. De leraar ben je zelf. Maar hoe doe je dat? Hoe begin je? En moet je zo lang stilzitten?

Meditatie klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk is het vaak een uitdaging. Hier volgen de basics voor meditatie en tips over hoe je kunt beginnen. Hopelijk helpen ze je op weg!

Hoe begin je met meditatie?
Maak tijd vrij

Misschien vind je het prettig om elke dag op hetzelfde moment te mediteren. Misschien liever wanneer het je uitkomt. Maar plan het alvast in. Zorg dat je tijd vrij maakt om meditatie te beoefenen, of dat nu elke dag is of elke week, of dat nu 5 minuten is of 1 uur.

Zorg dat je een rustige plek hebt waar je kunt mediteren

Dat hoeft geen aparte ruimte te zijn. Het kan al een kussentje zijn bij de verwarming, een stoel in een rustig hoekje van het huis, of een stil plekje buiten in een park. Of misschien vind je het prettig om je aan te sluiten bij een meditatiegroep. Kies wat voor jou het beste werkt en maak het jezelf comfortabel.

Kies een (zit)houding voor je meditatie

Belangrijk is dat je goed rechtop kunt zitten. Zorg dat je stevig op de grond zit, niet gespannen, bijvoorbeeld in kleermakerszit. Zorg dat je rug recht is en breng de nek in het verlengde van de wervelkolom door je kruin omhoog te reiken en je kin iets in te nemen. Vind je het moeilijk om rechtop te zitten of kun je dat fysiek niet, dan kun je ook met je rug tegen de muur zitten voor ondersteuning. Een andere mogelijkheid is staand mediteren. Er bestaan ook loopmeditaties.

Kies een meditatietechniek die bij je past

Er zijn verschillende meditatietechnieken. Ik geef een paar voorbeelden. De ademhaling kan als anker fungeren om je aandacht op te richten. Volg deze aandachtig zonder hier iets aan te veranderen. Je kunt ook affirmaties gebruiken, teksten die je in jezelf of hardop uitspreekt, zoals: “ik ben liefde” of “ik ben in harmonie met alles om me heen”. Een ander voorbeeld is het herhalen van een mantra. Mantra’s worden gesproken of gezongen en helpen je loskomen van het denken. Een voorbeeld is “AUM”, in Sanskriet de klank van het universum.

Meditatie: de basics: En dan nu aan de slag 😉
Focus je aandacht

Bijvoorbeeld op je ademhaling. Maar het kan ook een affirmatie zijn, een visualisatie of een mantra. Of focus op een punt, bijvoorbeeld de vlam van een kaars. Een geleide meditatie kan je ook steun geven, zeker als je net begint. Focus wil niet zeggen dat je je heel hard moet gaan concentreren. Je hoeft niet te presteren. Het gaat om de waarneming en dat je je opent voor wat er gebeurt in het hier en nu.

Breng je aandacht terug

Je dwaalt af in gedachten? Als je opmerkt dat je bent afgedwaald, kom je weer terug in het hier en nu. Dat doe je door je aandacht terug te brengen naar je focus, bijvoorbeeld de ademhaling. Dit kan tijdens een meditatie meerdere keren gebeuren.

Neem waar en accepteer

Mediteren betekent niet dat er geen gedachten of gevoelens meer voorbijkomen. Ook hoor je nog steeds geluiden en ervaar je andere sensaties om je heen. Je neemt dit alles waar. Laat het voorbijkomen zonder te oordelen of te willen veranderen. Het gaat om het accepteren van het moment nu.

Voordelen meditatie

Waarom zou je mediteren? Meditatie helpt de geest te kalmeren en helpt je om helderheid en openheid te creëren. Nog meer voordelen: meditatie ontspant het lichaam, balanceert de emoties en brengt je in het moment. Meditatie is een reis naar binnen toe en een pad naar verbondenheid en vrijheid.

Hopelijk helpen de hier beschreven 7 tips jou om de eerste stap te zetten in je ontdekkingstocht met meditatie!

Misschien ook leuk?