BlogYoga houdingen & series

Uitdaging van Savasana

posted by Rosalie van den Boogaard

Savasana, ofwel de lijkhouding klinkt een beetje luguber maar dat valt gelukkig wel mee. Je gaat simpelweg liggen en probeert je lichaam helemaal te ontspannen en dan zie je er dan, tja, toch wel een beetje uit als een lijk. Savasana kan aan het begin of tijdens de les gedaan worden (soms met open ogen) maar aan het einde van de les mag het nooit worden overgeslagen. Dus ook als je thuis bent, pak je Savasana zodat je helemaal tot rust kan komen.

Savasana lijkt een simpele asana (houding) maar voor vele van ons is dit juist de grootste uitdaging! Waarom? Omdat je in deze houding ontspant zonder dat je inslaapt. Je geest blijft namelijk alert. Ook kunnen je gedachten in Savasana snel weer ergens anders zijn en draai je de to-do-lijstjes af in je hoofd. Het is dan de uitdaging om je bewust te zijn van je gedachten en deze gedachten dan weer te parkeren. Dit kan je oefenen met behulp van technieken die ik in deze blog stap voor stap bespreek.

savasana-quote-2

Waarom doe je Savasana?

Savasana geeft je nieuwe engergie! Na een yoga-les kan je lichaam en geest in Savasana namelijk tot rust komen en alle informatie uit de les verwerken. Je bloeddruk, je hartslag en je spierspanning daalt en je ademhaling en gedachten zijn rustig. Kortom, je ontspant en je komt echt tot rust. Gun jezelf een moment om je er helemaal aan over te geven. Het wordt aanbevolen om 5 minuten in Savasana te liggen voor elke 30 minuten Hatha yoga.

savasana-quote-1

Hoe kan ik Savasana doen?

Stap 1

Ga op je rug liggen op je yoga-matje, op een matras lig je natuurlijk wel lekker zacht maar dit is niet wenselijk omdat in Savasana je rug recht dient blijven (op de natuurlijk curve na). Heb je een beetje ene gevoelige onderrug plaatst dan een bolster onder je knieën zodat je knieën en onderbenen wat hoger liggen. Dit is fijner voor je rug.

Stap 2

Je laat je spieren in je bovenbenen en onderbenen los, waardoor je voeten naar buiten vallen. Je armen zijn ook ontspannen en liggen wijd, je handpalmen draaien omhoog naar het plafond. Sluit je ogen.

 

yoga-nidra-2

Stap 3

Je kan met je gedachten je lichaam aflopen: de body-scan. Je verplaatst je aandacht dus naar je lichaam, voel hoe je erbij licht: ontspannen, gespannen, voldaan, zwaar, neem het in ieder geval waar.

Stap 4

Ontspan dan één voor één je spieren: in je benen, je voeten, je armen, je handen, je schouders, je nek, je gezicht, je kaken, de kleine spiertjes rond je ogen en voorhoofd. Laat alles zwaar worden als een lappenpop en zak in de grond weg.

Stap 5

Richt vervolgens je aandacht op je ademhaling, gaat je borst of buik of beide op en neer. Gaat het geruisloos of maak je geluid. Je hoeft je ademhaling alleen maar te observeren en niet aan te passen. Volg met je aandacht je ademhaling. Dwalen je gedachten weer af, merk het op en focus weer op de in- en uitademing. Vind je dit lastig kan je ook van 20 weer terug tellen naar 1 op iedere uitademing, dwaal je af begin je weer opnieuw. Geloof mij, soms kwam ik niet verder dan 15.

Stap 6

Blijf minimaal 5 minuten in deze houding als je een half uurtje aan yoga hebt gedaan en anders langer.

Stap 7

Klaar met Savasana? Maak minimale bewegingen met tenen, vingers, beweeg je armen en benen rustig zoals je wil, misschien strek je je wel helemaal uit. Hou je ogen nog wel even gesloten, draai rustig op je zij. Duw jezelf op met je handen voor de borst. Kom terug in kleermakers zit of (halve) lotus, open je ogen en eindig met Namasté.

Namasté is een groet en een gebaar en betekend: ‘ik buig voor jou’ of ‘het licht in mij, groet het licht in jou’. Op deze manier betuig je respect, waarbij wederzijdse acceptatie essentieel is. Dit doe je naar elkaar maar ook naar jezelf.

De yoga-les wordt altijd afgesloten met de Namasté groet.

  • Vouw je handpalmen tegen elkaar ter hoogte van de borst.
  • Maak een lichte buiging met je hoofd en zegt Namasté.
  • Bedank zo je elkaar en jezelf.
  • Ook meteen fijn: een kleine nek-stretch.
Lovely day!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?