BlogSoorten yoga & achtergrond

Yoga, hoe zit dat nu met ademhaling?

posted by Rosalie van den Boogaard

Waarom halen we adem?

Mensen ademen gemiddeld 6 a 7 keer per minuut, waarbij de uitademing volgt op de inademing. Elke keer als je ademhaalt, halen je longen zuurstof uit de lucht en geven dit af aan je bloed. Maar je longen doen meer. Ze zorgen ook voor het verwijderen van kooldioxide en afvalstoffen. Elke cel in het lichaam heeft zuurstof nodig om energie te produceren en functioneel te zijn. Onze ademhaling is dus super belangrijk, maar we staan daar vaak nauwelijks bij stil. 

Welke spieren zijn hiervoor belangrijk?

Bij het ademhalen gebruik je de tussenribspieren, buikspieren en de spieren van het middenrif.Het middenrif is eigenlijk de belangrijkste spier die ervoor zorgt dat de borstkast en buikholte driedimensionaal van vorm kan veranderen. De vorm van het middenrif lijkt een beetje op een opengeklapte parachute, die naar boven en beneden kan bewegen. Alle spiercontracties van de spiergroepen zorgen voor een vergroting of een verkleining van de borstholte. Een vergroting van de borstholte zorgt dat lucht de longen instroomt en een verkleining van de borstholte zorgt voor de uitstroom van lucht.

longen

Ademhalen en yoga

Gelukkig gaat ademhalen meestal onbewust maar tijdens yoga volgen we de ‘inademing’ (prana) en ‘uitademing’ (aprana) juist bewust. In Yoga noemen we dit Pranayama en dit betekend beheersing van de levensenergie. Door bewust op de ademhaling te bewegen gaan de yoga-houdingen (asana’s) vloeiend in elkaar over (flow).  Als je aanhoudt dat je ‘in’ ademt voor de oefening, je jezelf uitstrekt en lang maakt en op de ‘uit’ ademing de beweging uitvoert, dan zit je goed. Op deze manier maak je anatomisch gezien gebruik van de ruimte die de longen dan wel of niet innemen. Als je langer in een bepaalde houding staat is het belangrijk dat je gewoon blijft doorademen. Zo kan er nieuwe energie (prana) zuurstof en andere voedingsstoffen worden opgenomen op een inademing. Terwijl kooldioxide en afvalstoffen worden afgegeven bij een uitademing. Daarnaast is het erg ontspannend om op je ademhaling te bewegen. Dit kan bijdragen aan een goede concentratie en helpt om tot jezelf te komen. Dit doe je bijvoorbeeld ook tijdens meditatie.

.  Meer ademhalingstechnieken leren? Hier lees je meer over de Ujjayi.

Tips

Tips voor de ademhaling tijdens yoga:

  • Adem in en maak je lang voor de oefening, beweeg op de uitademing, dit zie je terug in de Zonnegroet A of de Maangroet.
  • Blijf doorademen en forceer niks.
  • Hou de adem niet in als je in een lastige houding staat.
  • Heb plezier, oefening baart kunst.
  • Iedereen kan het want iedereen ademt!

favicon-welikeyoga

Namasté!

Misschien ook leuk?