Yoga houdingen & series

Armbalans in Bakasana

posted by Rosalie

Misschien ken je Bakasana wel onder de naam Kraanvogel, Crow Pose of de Kraai. Bakasana is een uitdagende armbalans houding maar wel toegankelijk voor als je een beginner yogi bent.

Deze houding voer je net als alle andere yoga-houdingen uit met aandacht en concentratie, zodat je je balans vindt en bewaart. Maar zijn je gedachten elders, dan kukkel je om! Bakasana is dus een fijne houding om je gedachten te verzetten. Bovendien moet je deze met aandacht en concentratie uitvoeren om je evenwicht te bewaren. Zelf ook proberen?

Kom stap voor stap in Bakasana
Stap 1

Kom in hurkzit met de voeten op heupbreedte. Leun naar voren en zet je handen op schouderbreedte aan de grond. Spreid je vingers en duw je vingers krachtig in je yoga-mat.

Stap 2

Buig je ellebogen en plaatst je knieën tegen je oksels. Trek je navel goed in en maak je zo klein mogelijk. Kom op je tenen staan.

Stap 3

Leun met je gewicht naar voren en breng meer gewicht op je handen. Dit kan in het begin een beetje eng zijn (ben je bang dat je naar voren valt leg dat een opgevouwen dekentje op je yoga-matje). Leg je schenen tegen je bovenarmen. Spreid je vingers aan je yoga-mat en duw ze krachtig in de grond. Kijk schuin naar voren. Focus.

Stap 4

Til je voeten nu één voor één op. Speel met je balans! Breng je grote tenen en hielen tegen elkaar. Blijf een aantal ademhaingen (of langer) in deze houding staan. Lukt het je niet om beide voeten op te tillen, til er dan één op en wissel dit om. Je kunt je voeten ook op yoga-blokken plaatsen om zo gemakkelijker je voeten op te tillen.

Bakasana

Stap 5

Blijf de hele tijd je vingers spreiden en krachtig in je yoga-mat duwen. Zo bescherm je je polsen. Wil je terug uit de houding? Breng je voeten weer langzaam aan de mat en kom weer in hurkzit. Nog een keer proberen? Oefening baart kunst!

Leuke dag!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?