BlogYoga houdingen & series

Tadasana, de berghouding

posted by Rosalie van den Boogaard

Berghouding ofwel Tadasana is een staande symmetrische yoga houding. Tada staat voor berg, asana voor houding. De berghouding is het begin en eindpunt van bijna alle staande oefeningen. Dus erg belangrijk dat je goed staat. In deze houding sta je rechtop maar waarschijnlijk anders dan je gewend bent.

Want tijdens de Tadasana

Tadasana, de berghouding

  • Is je lichaamsgewicht gelijkmatig over beide voeten en voor en achtervoet verdeeld. Je voeten staan tegen elkaar en je spreid je tenen op de mat. Je kan je voeten ook op heupbreedte plaatsen als je dat fijner vindt.
  • Til de binnenkant van de voeten op richting je knieën.
  • Til je knieschuiven op en waarbij de knieën recht naar voren wijzen.
  • Sta met actieve benen.
  • Kantel je bekken licht naar achteren zodat je geen holle onderrug hebt.
  • Lift je bekkenbodem.
  • En trek je navel iets wat naar binnen en omhoog.
  • Trek je onderste ribben wat in zonder een holle rug te trekken, kruin omhoog, kin licht in.
  • Strek je borst goed op, sleutelbenen wijdt. Je schouderbladen bewegen nu  automatische laag naar elkaar toe.
  • Handpalmen gestrekt en gericht naar de bovenbeen.
  • Ontspan alle kleine spiertjes in gezicht en je kaak, adem rustig in en uit voor 3-6 keer, focus op een punt, je blik is zacht. Tadaaaa je staat in Tadasana!

De Zonnegroet, de Maangroet, de Boom, de Krijger begin je allemaal vanuit Tadasana.

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?