Yoga houdingen & series

Bekijk de wereld andersom in Sirsasana I

posted by Marloes Faddegon

De Yoga Sutra’s van Patanjali vormen een belangrijke basis voor de achtergrond en filosofie van yoga. Zowel op de mat als in het dagelijks leven vraagt het toepassen van de sutra principes om oefening. Neem bijvoorbeeld Pratipaksha Bhavana (sutra 2.33) die gaat over het oproepen van het omgekeerde. In de zin van negatieve gedachten vervangen door positieve gedachten. De ondersteunde hoofdstand en de handstand doen mij altijd denken aan deze sutra, je bekijkt de wereld immers andersom.

Voordelen

Sirsasana, ofwel de ondersteunde hoofdstand, wordt wel de koning van de ananas genoemd. Deze houding versterkt je hele lichaam, stimuleert je spijsvertering, kalmeert je brein en zorgt voor een goede ademhaling. Let wel op dat je deze houding beter niet kunt doen bij onder meer een te hoge of te lage bloeddruk, rug- en nekproblemen, hoofdpijn, tijdens de menstruatie of als je zwanger bent. William Broad waarschuwt in zijn boek ‘Eerlijk over yoga’ sowieso voor de gevaren van deze yogahouding. Dus wees voorzichtig en oefen sirsasana bij voorkeur alleen onder deskundige begeleiding en bewaak vooral je eigen grenzen, wat eigenlijk voor elke yogavorm- en houding geldt. Wil je een mildere inversie proberen kies dan voor Viparita Karani.

Uitvoering
  • Leg je yogamat dubbelgevouwen in een hoek of tegen de muur.
  • Kom op je knieën zitten en zet je ellebogen op schouderbreedte neer. Strengel je vingers in elkaar en vorm zo met je handpalmen een kom.
  • Zet de achterkant van de vingers dicht tegen de muur. Plaats je kruin op de mat met de achterkant van je hoofd tegen je handpalmen aan. Duw je ellenbogen en je onderarmen stevig in de mat.
  • Strek de benen, je staat min of meer in de dolfijn. Loop met de benen stap voor stap richting je hoofd.
  • Span je romp aan en beweeg de benen langzaam en gecontroleerd omhoog.
  • Hou je schoudergebied sterk en blijf je borstbeen opstrekken.
  • Kom uit de houding als het onprettig wordt. Beweeg hierbij in omgekeerde volgorde. Dus eerst de benen langzaam en gecontroleerd omlaag en kom daarna via de dolfijn naar kindhouding.
Positive mind – Positive vibes – Positive life

Misschien ook leuk?