Yoga houdingen & series

De 5 Tibetanen

posted by Rosalie van den Boogaard

De vijf Tibetanen zijn 5 oefeningen die in het boek ‘Fontein der Jeugd’ door Peter Kelder worden beschreven. Als je de oefeningen 21 keer per dag doet zou  je er volgens het boek vitaler door worden en er jaren jonger gaan uitzien!

De herkomst van deze vijf oefeningen is onduidelijk. Peter Kelder beschrijft in zijn boek uit 1985 dat bij deze oefeningen heeft opgepikt tijdens zijn reis in Tibet. Maar van wie precies is niet bekend. Daarnaast is zijn boek een bewerking zijn van een eerder boek. Het eerdere boek is echter nooit gevonden. Er hangt dus nog wat mysterie omheen. Maar desalniettemin, het zijn fijne oefeningen voor een energiek begin van je dag! Doe elke Tibetaan eerst drie keer, daarna vijf, zeven, en bouw op naar 21 keer.  Ervaar zelf wat het voor je kan doen.

  • 1e Tibetaan: Hou je ogen open, Je armen op wijd op schouderhoogte en je draai rechtsom met de klok mee. Begin met 3 keer. Sta je weer stil? Adem diep in en uit.
  • 2e Tibetaan: Ga liggen op je rug met  je armen langs het lichaam en de handpalmen naar de grond. Je lift je bekkenbodem en trekt je navel in. Adem in: lift je benen en hoofd (kin naar de borst) omhoog. Adem uit: Breng je benen en hoofd weer terug.
  • 3e Tibetaan: Plaats je knieën op heupbreedte en steun op je onderbenen. Lift je bekkenbodem en trekt je navel in zodat je staartbeen lang is. Plaats je handen iets onder je bekkenrand/lage rug. Adem in: lift je hart omhoog en kijk omhoog. Adem uit: kom weer terug en buig naar voren.
  • 4e Tibetaan: Kom zitten met gestrekte benen op heepbreedte. Je kin is naar de borst. Adem in: Duw je voeten in de mat, lift je bekkenbodem en trekt je navel in zodat je staartbeen. En breng dan je bekken omhoog. Je kijkt omhoog als dat ‘okey’ voelt voor je nek. Kijk anders naar voren. Adem uit, kom terug in de begin positie.
  • 5e Tibetaan: Kom in downward facing dog. Op je volgende inademing komen je bekken en benen wat omlaag en kom je in  je naar up-dog. Stel je voor dat je met je navel over een denkbeeldig muurtje wil, dus trek je navel in. Adem uit: kom weer terug in downward facing dog.

In het onderstaande filmpje van Maryse op Yogatv wordt alles nog eens stap voor stap uitgelegd. Hopelijk heb je er wat aan!

Energieke dag

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?