Yoga houdingen & series

Eenvoudig omgekeerd in Viparita Karani

posted by Rosalie

Viparita Karani is naar mijn weten de eenvoudigste omgekeerde yogahouding (inversie) die er is. In inversies breng je je voeten boven je hoofd. Je verplaatst de zwaartekracht dus van je voeten naar je hoofd. De wereld op zijn kop! In Viparita Karani maak je gebruik van de muur om je in de inversie te ondersteunen. Hierdoor is de houding dus wat minder heftig dan andere inversies zoals de kopstand, handstand en de kaars.

Waarom doen we inversies?

Inversies hebben een positief effect op de bloedsomloop, lymfestelsel en het zenuwstelsel. Een inversie prikkelt namelijk je parasympatische zenuwstelsel (nervus vages). Hierdoor daalt je hartslag, je bloeddruk en je spierspanning. Daarbij word je spijsvertering gestimuleerd en vindt er herstel en opbouw plaats in je lichaam. Daarnaast zal je merken dat inversies je een onwijze engergieboost kunnen geven!

Sla inversies over tijdens je menstruatie (kies dan liever voor een voorwaartse buiging of de liggende vlinder). Maar ook als je snel last hebt van hoofdpijn, nek schouderklachten of een hoge bloeddruk- hartklachten hebt.

Stap voor stap in Viparita Karani
  1. Kom zo dicht mogelijk tegen de muur aan zitten. Buig je knieen tegen de borst aan.
  2. Kom op je zij liggen en breng je benen tegen de muur. Je kan de inversie wat intenser maken door een bolster te komen zitten en dan je benen richtig te muur te brengen.
  3. Breng je billen (die eventueel op een bolster liggen) zo dicht mogelijk tegen te muur en strek je benen helemaal.
  4. Trek je tenen na je toe (flex je voeten) je hielen raken de muur nu.
  5. Laat je armen naar opzij vallen met de handpalmen naar het plafond. Of buig je ellebogen en leg je onderarm ten opzichte van je bovenarm in een hoek van 90 graden (catus-arm).Viparita Karani, tegen de muur
  6. Blijf ongeveer 3/5 minuten (of langer) in deze houding en observeer je ademhaling. Zorg dat het comfortabel voor je is en sla eventueel een dekentje om.
  7. Uit de houding, rol op je zij. En druk jezelf (als je zover bent) omhoog tot zit.

 

Hopelijk ben je net zo ondersteboven van Viparita Karani als ik:)
Mooie dag!favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?