Yoga houdingen & series

Good Morning Yoga

posted by Rosalie van den Boogaard

Hoe ziet jouw morgenritueel eruit?

Zou je de dag ook graag met yoga beginnen maar loopt dat in de praktijk toch anders? Ik noem maar wat; je snoozed te lang, je morst sap op je schone outfit of je hebt kids die verzorging nodig hebben? In deze blog geef ik je 5 yoga oefeningen die kan doen als je tijd beperkt is. Sommige oefeningen kunnen zelfs nog in je bed. Zo kan je je dag toch met goede energie beginnen. Lovely day.

Cat-Cow

In de kat (Marjaryasana) & Cow (Bitilasana) buig en strek je je rug op het ritme van je eigen ademhaling.

Door de twee asana’s achter elkaar te doen en je ademhaling te volgen ontstaat er een vloeiende beweging (vinyasa). In deze eenvoudige vinyasa is het makkelijker om de blik naar binnen te richten en de ademhaling te volgen. Daarnaast is deze vinyasa goed voor je rug want het zorgt voor flexibiliteit en extra doorbloeding. Je maakt je rug en je mindset als waren klaar voor alle houdingen die nog gaan komen. Maar ook als je juist weinig tijd hebt kan deze vinyasa fijn zijn. Zoals in elke vinyasa gaat het hier ook om het coördineren van je ademhaling op de beweging. Deze vinyasa kan zelfs nog in bed :).

In de kat (Marjaryasana) & Cow (Bitilasana) buig en strek je je rug op het ritme van je eigen ademhaling.

Pranayama

Nadi Shodhana is een pranayama (ademhalingsoefening) en wordt ook wel de ‘wisselende neusgat ademhaling’ genoemd.

Het zorgt voor focus, balans, concentratie ontspanning en less stress. Als je deze pranayama voor het eerst doet kan het zijn dat je even moet wennen, maar als je deze oefening vaker doet zul je de voordelen misschien wél zelf ervaren.

It’s in the name

Vanuit de yoga traditie wordt geloofd dat energie via nadi’s door het lichaam stroomt. Nadi’s zijn in deze visie de kanaaltjes waar prana (levensenergie) doorheen stroomt. Als je Nadi Shodhana vertaald vanuit het Sanskriet weet je ook meteen wat deze pranayama voor je doet. Nadi betekend dus energiekanaal en Sodhana betekend reiniging of schoonmakenNadi Sodhana zorgt onder andere dus voor een reiniging van de nadi’s en ook je longen. Deze pranayama kan ook nog in bed :).

Nadi Shodhana is een pranayama (ademhalingsoefening) en wordt ook wel de ‘wisselende neusgat ademhaling’ genoemd.

Meditatie

Zorg dat je een rustige plek hebt waar je kunt mediteren.

Dat hoeft geen aparte ruimte te zijn. Het kan al een kussentje zijn bij de verwarming, een stoel in een rustig hoekje van het huis, of een stil plekje buiten in een park.

Kies een (zit)houding voor je meditatie

Belangrijk is dat je goed rechtop kunt zitten. Zorg dat je stevig op de grond zit, niet gespannen, bijvoorbeeld in kleermakerszit. Maak je rug recht is en breng de nek in het verlengde van de wervelkolom door je kruin omhoog te reiken en je kin iets in te nemen. Vind je het moeilijk om rechtop te zitten of kun je dat fysiek niet, dan kun je ook met je rug tegen de muur zitten voor ondersteuning. Een andere mogelijkheid is staand mediteren. Er bestaan ook loopmeditaties. In deze blog lees je er meer over.

Zorg dat je een rustige plek hebt waar je kunt mediteren.

5 Tibitanen

Wil je de dag energiek beginnen zijn de vijf Tibetanen misschien wat voor je. Het zijn 5 oefeningen die je achter elkaar doet. Als je de oefeningen 21 keer per dag doet zou  je er volgens het boek vitaler door worden en er jaren jonger gaan uitzien!

In deze blog vind je uitleg en tevens eens handig filmpje.

Zonnegroet

Een natuurlijk kan in deze blog de Zonnegroet niet ontbreken, waar verschillende variaties van zijn.

Deze serie houdingen wordt vaak uitgevoerd aan het begin van de yoga-les op het ritme van je ademhaling. Je kan het als warming-up of losstaand uitvoeren. Het is namelijk een complete oefening op zich. Het zorgt voor circulatie, spierkracht, soepelheid, energie en het verstrekt je concentratie en geestkracht. In het begin kan het best zwaar zijn maar als je vaker doet wordt het steeds natuurlijker en fijn.

Een natuurlijk kan in deze blog de Zonnegroet niet ontbreken, waar verschillende variaties van zijn.

Hopelijk heb je zo weer wat inspiratie om jouw
morgenritueel ‘yogi’ te maken
Mooie dag!

Misschien ook leuk?