Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogYoga houdingen & series

In de lunge, Anjaneyasana

posted by Rosalie

In Anjaneyasana (de hoge, lage of staande lunge) strek je je lichaam uit. De houding is een heup- en borstopener en je rekt op een prettige manier de spieren in je dijen en liezen. Ook versterkt het je spieren in je armen en benen. We zitten tegenwoordig veel stil en werken vaak lang achter de computer en Anjaneyasana is hiervoor een goede tegenhanger. Je rekt links en je versterkt rechts en natuurlijk andersom! Daarnaast is het een goede houding ter voorbereiding op bijvoorbeeld Virabhadrasana I en andere heupopeners.

Let’s Try Anjaneyasana

Van deze houding is een hoge en een lage variant. Beide erg fijn! Ik leg ze uit.

Hoge lunge

Begin ter voorbereiding met de Zonnegroet zodat je goed warm bent.

  • Vanuit downward-facing dog (Adho Mukha Svanasana) zet je je linkervoet tussen je handen. Belangrijk is dat je linkerknie recht boven je enkel is en niet verder (dit kan op lange termijn voor blessures zorgen). Je linkerbovenbeen is parallel aan de grond.
  • Adem in, kom met je bovenlichaam omhoog en strek je armen lang uit uit tot naast je oren. Trek je schouders daarbij niet omhoog maar strek je borst op. Maak je zo lang mogelijk.

Anjaneyasana, hoge lunge

  • Is het te heftig om je armen op te tillen tot naast de oren (en je schouders laag te houden)? Hou je armen dan langs je lichaam.

Anjaneyasana, armen laag

 

  • Je heupen wijzen naar voren (de korte zijde van de mat). Strek je linkerbeen goed naar achteren en druk de hiel richting de grond. Je staat nu in de hoge lunge.
  • Blijf een aantal ademhalingen in deze houding staan.
  • Adem uit, kom terug met je bovenlichaam, zet je handen aan de mat en kom terug in de downward-facing dog. Wissel van kant.

 

Lage lunge

Je kan ter variatie ook kiezen om de knie aan de grond te plaatsen.

  • Je drukt nu stevig met je wreef in de mat: je staat nu in de lage lunge.

Anjaneyasana, lage lunge

  • Je kunt natuurlijk ook je armen langs het lichaam houden. In de Maangroet komt deze houding ook voor.

Anjaneyasana, lage lunge, armen laag

 

Anjaneyasana, helpt om te rekken en te versterken!

Benieuwd naar yoga achter je bureau? In deze blog schijf ik daar wat meer over.

favicon-welikeyoga

Have a lovely day

Namasté

Misschien ook leuk?