BlogYoga houdingen & series

Melting heart pose

posted by Rosalie van den Boogaard

Anahatasana of Melting heart pose is een yinhouding waarin ruimte maakt in het gebied rond je hart en schouders. Daarnaast maak je ook een kleine achteroverbuiging in het bovenste en middelste stuk van je rug. Aan de voorkant van je lichaam: in je buik, borst en keel kun je ook rek ervaren. Als je veel achter de computer werkt en er soms wat gespannen of met een ronde rug bij zit, is Anahatasana een fijne tegenhouding.

In deze blog vertellen we je hoe je stap voor stap in Anahatasana komt en welke meridianen je stimuleert.

Wat is Yin yoga?

Yin yoga is een rustige vorm van yoga waarbij je houdingen voor langere tijd aanhoudt en je je spieren helemaal los laat. Door deze yogastijl regelmatig te beoefenen maak je je bindweefsel en gewrichten soepeler. Je werkt dus, in vergelijking met andere vormen van yoga, zo min mogelijk op je spieren. Daarnaast stimuleer je je meridianen die worden beschreven in de Chinese Geneeskunde. Dit zijn de energiebanen waarmee chi (energie) door je lichaam stroomt. Vanuit deze visie is het vrij kunnen stromen van chi belangrijk om een goede gezondheid in stand te houden In een eerdere blog kan je meer lezen over vier belangrijke voordelen van yin yoga.

Stap voor stap naar Anahatasana
Stap 1

Optie 1: Kom op handen en knieën. Plaats je knieën onder je heupen en handen onder de schouders. Schouders zijn ontspannen, je bekkenbodem is gelift en je navel is ligt ingetrokken. Als je druk in de knieën voelt plaats er dan een dekentje.

Optie 2: Begin vanuit Balasana (childpose) waarbij de knieën parallel staan aan elkaar. Kom dan op een inademing rustig omhoog met de heupen.

Stap 2

Wandel je handen naar voren terwijl je met je heupen boven de knieën blijft. Je armen zijn gestrekt en op schouderbreedte. Laat je hart nu langzaam zakken richting je mat en verzacht. Heb je veel ruimte dan kun je je borst en je kin op de mat laten rusten.

Is de stretch te intens voor je schouders kun je de armen wat wijder leggen of een dekentje of kussen onder je borstbeen leggen.

Stap 3

Je handen staan op schouderbreedte maar wanneer de stretch te intens wordt plaats je de handen wat wijder. Je kan de handen ook tegen elkaar brengen (Namasté) en over je hoofd brengen.

Stap 4

Blijf 3-5 minuten in deze houding. Concentreer je op je ademhaling en kijk of je kan verzachten en loslaten in deze houding. Let ook eens op de spierspanning in je gezicht.

Stap 5

Na de 3-5 minuten kan je navoelen in Balasana (childpose) of liggend op de buik steunend met je voorhoofd tegen je handruggen. Neem de sensaties waar in je lichaam als je uit de houding komt.

Meridianen

In Anahatasana of Melting heart pose stimuleer je urineblaasmeridiaan die over je hele wervelkolom (rug) loopt. Daarnaast worden ook hart- en longmeridiaan gestimuleerd doordat je je armen en borst strekt.

Eerder schreven we  de blog yin yoga voor minder pijn en vermoeidheid bij fibromyalgie misschien vind je dat ook leuk om te lezen.

Open your heart 🙂

Misschien ook leuk?