Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
Yoga houdingen & series

Stretch je schouders, borst en heupen in de Koeienkop, Gomukhasana

posted by Rosalie

In de koeienkop, ofwel Gomukhasana open je je heupen, schouders en borstkas. In deze houding voel je snel dat je lichaam niet helemaal symmetrisch is. Misschien merk je wel dat je aan de linkerkant je handen in elkaar kunt haken terwijl je bij rechts een yoga-riem nodig hebt. Het kan ook zijn dat de afstand tussen beide knieën per kant verschilt. We zijn nu eenmaal niet perfect symmetrisch. Dit is volkomen normaal en dit is ook geen probleem tijdens de uitvoering van de houding, maak gewoon gebruik van een hulpmiddel.

gomukhasana

Net als in alle yogahoudingen, forceer jezelf niet in Gomukhasana. Luister naar je lichaam en ga niet over je grenzen. Heb je last van je knieën houdt je benen dan gestrekt of kom in een andere zittende houding zitten. Dwing je armen ook niet tot de gewenste stand. Daar zullen je schouders blij mee zijn :). Gomukhasana is goed ter voorbereiding op intensievere asana’s zoals de boog of brug.

Stap voor stap in Gomukhasana
Stap 1

Kom zitten in de stafhouding, Dandasana. Lees de uitgebreide instructie hier.

Stap 2

Plaats je rechtervoet over je linkerknie en schuif je naar de zijkant van je linkerheup.

gomukhasana-stap-2

Stap 3

Als dit voldoen voor je is blijven je benen in deze positie. Mocht je meer willen buig dan je linkerknie en schuif deze naar de zijkant van je rechterheup. Je knieën liggen nu ongeveer boven elkaar. Lift je hart goed ophoog en maak je lang.

gomukhasana-stap-3

Stap 4

Strek je rechterarm opzij en draai je hand op je rug, met de handrug tegen je rug (dat klinkt grappig).

Stap 5

Til je linkerarm omhoog langs je oor, buig je elleboog en reik je vingers naar beneden. Hou je schouders hierbij laag dus trek je schouders niet extra op.

gomukhasana-stap-5

Stap 6

Als het gaat, haak je vingers in elkaar. Kom je er niet bij? Gebruik gewoon een yoga-riem.

gomukhasana-stap-6

Stap 7

Blijf 5 diepe ademhalingen in deze houding als dat okey voor je voelt. Forceer in ieder geval niks, zoals bij alle yoga houdingen. Laat je handen of riem los en strek je benen weer tot je in Dandasana zit. Voel de houding na en wissel van kant.

Fijne dag!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?