Slaap Meditatie Programma van Welikeyoga
BlogYoga houdingen & series

Rechtop in Dandasana!

posted by Rosalie

De stafhouding ofwel Dandasana is een zittende basishouding. Het lijkt simpel maar een goede uitvoering is nog best lastig. Door een zittende leefstijl, waarbij je niet altijd goed zit, kunnen spieren soms niet meer gewend zijn aan rechtop zitten.  In deze houding moeten o.a. je rugspieren  hard werken om je rug op te strekken en worden je hamstrings opgerekt. Dandasana is qua uitvoering hetzelfde als Tadasana, je maakt alleen een buiging in je heupengewricht, waardoor je  met de rug ten opzichten van je benen in een hoek van 90 graden zit. Dandasana wordt soms ook als meditatiehouding gebruikt. Eens proberen?

Try Dandasana

  • Ga zitten op de grond, strek je benen voor je uit.
  • Strek je hielen weg zodat je met de tenen naar je lichaam wijst, grote tenen raken elkaar.
  • Handen plaatst je naast de heupen en duw je de grond in.
  • Je benen en rug blijven recht, je kin is parallel aan de vloer, je schouders blijven laag, je nek ontspannen.
  • Strek je borst op naar voren, je sleutelbenen breed.
  • Je kijkt naar voren.

staf

  • Maak je zo lang mogelijk, kruin naar het plafond en blijf een aantal ademhaling of langer in deze houding.
  • Mocht het je niet lukken om de rug op te stekken en rechtop te zitten, dan is het zeker en goede oefening voor je maar ga dan zitten op een bolster of een meditatiekussen. Wil je een goed meditatiekussen kopen kan dat hier.

Tips

  • Controleren of je echt een rechte rug hebt in de houding en een goede hoek van 90 graden maakt? Ga eens helemaal tegen een muur zitten in Dandasana, dan kan je namelijk niet naar achteren hellen met je rug.
  • Gebruik eens een yoga-belt (of riem) om te voeten en trek die dan aan voor een lekkere hamstring-stretch!

favicon-welikeyoga

Misschien ook leuk?